خبرهایی جدید از جریمه‌های رانندگی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | جمعه 20 ارديبهشت 1398 در ساعت 43 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طبق گفته‌های سرهنگ پورشمس، قبض‌های کاغذی جریمه که ماموران پلیس راهور آنها را صادر می‌کردند، به تدریج درحال جمع آوری است چراکه نرم افزار موبایلی پلیس بزودی جایگزین آنها می‌شود.

در سیستم جدید، راننده بلافاصله بعد از ارتکاب تخلف، پیامکی دریافت می‌کند که در آن شماره قبض، تاریخ، نوع و علت جریمه و همچنین شناسه قبض و شناسه پرداخت قید شده است. بنابراین راننده در همان لحظه می‌تواند از طریق سامانه 120 پلیس راهور برای پرداخت جریمه اقدام کند.

مزیت دیگر این نرم افزار، نمایش آنلاین سابقه خودروست که به ماموران راهور این اجازه را می‌دهد تا بعد از واردکردن شماره پلاک، خلافی‌ها یا توقیفات احتمالی خودرو را مشاهده کنند.

جریمه بوق زدن غیرمجاز

طبق قانون، دو نرخ جریمه برای بوق زدن ذکر شده؛ طبق بند 2124 بوق زدن در مکان‌های ممنوعه یا بوق زدن غیر ضروری (مثلا در پشت چراغ یا ترافیک و ...) 30 هزار تومان جریمه نقدی دارد هرچند که پلیس در این مورد معمولا سختگیری نمی‌کند.

همچنین طبق بند 2125 استفاده از بوق‌های شیپوری یا تولید صدای نامتعارف از سیستم صوتی یا اگزوز خودرو، 40 هزار تومان جریمه نقدی دارد. ضمن اینکه پلیس مجاز به توقیف این وسایل نقلیه نیز هستند.

جریمه شیشه دودی خودرو

طبق قانون، خودرویی که دارای شیشه دودی است، در هر شرایط آب و هوایی باید بتوان از فاصله 3 متری، سرنشینان و داخل خودرو را مشاهده کرد و در غیر اینصورت مشمول جریمه 50 هزار تومان است.

فک پلاک بعد از خرید و فروش

در صورت خرید و فروش خودرو، باید بلافاصله به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید چراکه تمامی تخلفات رانندگی و همچنین نمرات منفی، برای مالک پلاک صادر می‌شود و ارتباطی به خودرو ندارد! 

جریمه دو تخلف همزمان

اگر ماموران پلیس راهور با راننده‌ای روبرو شوند که دو تخلف همزمان را انجام دهد، باید وسیله نقلیه موردنظر را به مدت 72 ساعت توقیف کنند.

تخلفات منجر به توقیف موتورسیکلت

بیشتر بخوانید:

# راهنمای ثبت نام کارت سوخت
# راهنمای گرفتن معاینه فنی
# راهنمای طرح ترافیک تهران

طبق ماده 20 قانون تخلفات رانندگی، ارتکاب هر کدام از موارد نه‌گانه زیر منجر به توقیف موتورسیکلت خواهد شد. این توقیف اگر برای بار اول باشد به مدت یک هفته و در غیر اینصورت به مدت یک ماه ادامه دارد:

  • عبور از پیاده رو
  • عبور از خط ویژه
  • عبور در خلاف جهت مسیر حرکتی
  • نداشتن کلاه ایمنی
  • تولید صدای ناهنجار بصورت عمدی
  • حمل بار غیرمجاز یا نامتعارف
  • حمل یدک
  • حرکات نمایشی و مارپیچ
  • تک چرخ

جریمه استفاده از تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی، 100 هزار تومان جریمه نقدی دارد. همچنین اگر سرعت خودرو بالای 60 کیلومتر برساعت باشد، علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز برای راننده لحاظ می‌شود.

جریمه نداشتن معاینه فنی

هر گونه وسیله نقلیه‌ای -اعم از موتورسیکلت یا خودروهای سبک و سنگین- در صورت نداشتن معاینه فنی، روزانه 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.

نرخ جریمه انواع تخلفات رانندگی

نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی سال 97 درحالی منتشر شده که میزان جریمه‌ها، تفاوتی با نرخ دو سال گذشته، نداشته است.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :