معرفی کامل و تخصصی خودرو مزدا 3

5 / 10
از 7 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 23 اسفند 1399 در ساعت 57 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مزدا 3 مزدا(axela)، یک خودروی سدان کامپکت می باشد که در سال 2003 معرفی شد و در سال بعد یعنی سال 2004 عرضه شد. سازندگان با این هدف که این خودرو را جایگزین خودروی محبوب مزدا 323 کنند، این خودرو را تولید کردند. از سال 2004 تا کنون 3 نسل از این سدان محبوب تولید و روانه بازار شده و مدلی که ما می خواهیم آن را بررسی کنیم نسل دوم این خودروی زیبا و جذاب می باشد که بین سال های 2010 تا 2013 تولید شده است. مزدا 3 بر روی پلتفرم فورد فوکوس و ولوو s40 قرار دارد و شما می توانید این ماشین را در دو نوع سدان و هاچ بک خریداری کنید.

مزدا 3 دارای رقبای زیادی در بازار های داخلی و بازار های خارجی می باشد این رقبا اعم از کیا سراتو و هیوندا آوانته (النترا) و تویوتا کرولا می باشند اما مزدا 3 به دلیل برخی ویژگی ها مانند اسپرت بودن طرفداران خود را دارد. مزدا 3 از تعداد زیادی از موتور ها استفاده می کند که در داخل کشور ما از یک موتور استفاده می کند که مشخصات این موتور به این شرح می باشد: این موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 2000 سی سی می باشد و می تواند بیشترین قدرت 147 اسب بخار را در دور 6500 rpm و بیشترین قدرت 187 نیوتون متر را در دور 4500 rpm از طریق یک گیربکس که 5 دنده اتوماتیک می باشد و دارای قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان می باشد به محور جلوی این خودرو انتقال می دهد.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودروهای خارجی

وزن مزدا 3، 1280 کیلوگرم می باشد و صفر تا صد این خودرو 10.6 ثانیه می باشد و بیشترین سرعت این خودرو 210 کیلومتر می باشد. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 می باشد و در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی 7.6 لیتر بنزین مصرف سوخت دارد. مزدا 3 درای آپشن های رفاهی و ایمنی می باشد که این آپشن ها از جمله موارد زیر می باشند:

  • کیسه‌ی ایمنی هوای راننده و سرنشین و جانبی و پرده‌ای به تعداد 6 عدد
  • ترمز دیسکی جلو و عقب ABS و سامانه کمکی EBD-ESP
  • شیشه بالابرهای برقی
  • آینه برقی دارای گرمکن
  • سنسور باران
  • چراغ‌های هالوژنی با روشن و خاموش شدن خودکار
  • سیستم تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک دوگانه
  • کروزکنترل

بررسی تخصصی مزدا 3

امروزه خودرو های لوکس و اسپرت و سدان های بزرگ خانوادگی بر سر اسب بخار با یکدیگر جنگ دارند و همین موضوع این خودرو ها را به چالش کشیده است. و همچنین هزینه و طراحی و قدرت بیشتر و مصرف سوخت پایین تر به این خودرو قدرت بیشتری می دهد. اکنون مزدا 3 مدل 2013 جزء محدود خودروهایی از این کلاس است که همه ی این ویژگی ها را دارد.

موتور 4 سیلندر 2000 سی سی مزدا 3 که به نام Skyactiv-G شناخته می شود در سال گذشته معرفی شد و این بار با کمک یک جعبه دنده ی 5 سرعته اتوماتیک یا دسته ای به این خودرو کمک می کند تا بدون اینکه از انواع ترفند ها استفاده کند به عنوان مثال ترفند آیرودینامیک خاص یا استفاده از گیربکس‌های پیشرفته که با استفاده از این ترفند ها می تواند مصرف سوخت این خودرو را به 7 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی در مسافت‌های شهری برساند.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو با مبین خودرو

البته مزدا 3 عملکرد خود را فدای مصرف سوخت پایین خودرو نکرده است. شتاب و قدرتی که موتور Skyactiv دارد با هر خودروی دیگری در این کلاس رقابت دارد. در این میان خودروی فورد فوکوس مدل 2013 تنها خودرویی می باشد که از دو پارامتر قدرت و مصرف سوخت پایین بهتر استفاده کرده است ولی حتی با پکیج بسیار عالی که دارد مصرف سوختی مانند مزدا 3 دارد.

موتور Skyactiv در سایر توانمندی های فوق العاده مزدا 3 مانند هدایت‌پذیری تند و تیز خودرو و طراحی داخلی زیبای نقش به سزایی دارد. اما با شدت گرفتن رقابت در این کلاس مزدا 3 نمی تواند همانند گذشته برتر از سایر خودرو ها باشد و یک خودرو اتوماتیک مطلوب در این کلاس می باشد. شورولت کروز، فورد فوکوس و هیوندای النترا مدل 2013 تمامی این خودرو گزینه های بسیار خوبی تحت عنوان یک سدان یا هاچ‌ بک کوچک می باشند. اما شما اگر میخواهید یک خودروی خوب که مصرف سوخت پایین و قابل رقابت بودن را با یک رانندگی که بسیار پر انرژی باشد ترکیب کرده باشد به سختی باید از مزدا 3 مدل 2013 چشم پوشی کنید.

طراحی کابین داخلی مزدا 3

طراحی کابین داخلی مزدا 3 و متریال به کار رفته در کابین داخلی مزدا 3 با توجه به اینکه رقبای جدید و سختی در این سطح از خودروها وجود دارد مزدا 3 رقابت را در این سطح به حریفان موجود در سطح بالا واگذار کرده است. اما این نکته گفتنی است که مزدا 3 در طراحی کابین خود همچنان فلسفه همیشگی مزدا 3 یعنی محوریت راننده در طراحی خودرو را به خوبی به نمایش می گذارد. برای طراحی کابین این خودرو کنترل ها و محاسبات و اندازه گیری های ریز و با دقتی انجام شده است .  طراحی صندلی های جلو به گونه ای است که صندلی ها فرم خوب و راحتی دارند.

اما متاسفانه همان قدر که مزدا 3 در زمینه عملکرد رانندگی خوب و عالی نشان داده است اما در مبحث طراحی داخلی به همان اندازه دارای نقطه ضعف هایی می باشد. از نظر فضای خودرو مزدا 3 سدان فضای کمتری از رقبای هم سطح خود دارد و افرادی که قد بلندی دارند و روی صندلی های عقب این خودرو مینشیند احساس تنگی و ناراحتی می کنند. همچنین فضای بار در نظر گرفته شده برای این خودرو تنها 334 لیتر است که بسیار ناچیز می باشد. اما باید به این نکته  اشاره کرد مزدا 3 مدل 2013 از تجهیزات الکترونیکی جدیدی سود می برد که در این زمینه می توان به سیستم رهیابی جدید این خودرو با یک نمایشگر لمسی جدید عریض تر و قدیمی تر به صورت استاندارد بر روی این خودرو قرار دارد.

تجربه رانندگی با مزدا 3

مدل 2013 از مزدا 3 قدرت خورد برای حرکت را از یک پیشرانه چهار سیلندر 2000 سی سی دریافت می کند که حداکثر میتواند 148 اسب بخار و نهایتا گشتاور 183 نیوتن متر را تولید نماید. مزدا سه با دو نوع جعبه دنده عرضه می شود که یکی نمونه دنده ای با گیربکس 5 سرعته و دیگری نمونه اتوماتیک با گیربکس 5 سرعته اتوماتیک می باشد.

در تست هایی که توسط موسسه ی EDMUNDS که در کشور آمریکا واقع است از مزدا 3 گرفته شده است،  این خودرو با گیربکس اتوماتیک صفر تا صد کیلومتر را در مدت زمان 9.9 ثانیه طی می کند که با توجه به قدرت پیشرانه آن اندکی کمتر از میانگین این کلاس محسوب می شود. بسیاری از خریدارانی که این خودرو را سوار می شوند با رانندگی نرم و فرمان واکنشی و عملکرد مناسب سیستم تعلیق حسابی از رانندگی با این خودرو هیجان زده شده و لذت می برند.

نکته ای که  حائز اهمیت است اینکه مزدا 3 در بین خودروهای کوچک یکی از لذت بخش ترین رانندگی ها را خصوصا در جاده ها و مسیر هایی که پیچ و خم وجود دارد ارائه می دهد، که البته این مسئله در مورد رانندگی در مسیر های شهری و روزمره نیز صدق می کند. همچنین برای کسانی که به رانندگی با خودروهایی با رانندگی نرم تر مانند هوندا سیویک و یا تویوتا کرولا عادت کرده اند امکان دارد که رانندگی با مزدا 3 برایشان کمی خشک تر از خودروهای مذکر به نظر بیاید.

امنیت و استحکام خودرو مزدا 3

شرکت  NHTSA  یا همان موسسه تست های تصادف در کشور امریکا یه سری تست بر روی مزدا 3 مدل 2013 انجام داد که این ماشین توانست 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی را از این موسسه دریافت نماید. همچنین توانست 5 ستاره برای تست برخورد خودرو از رو به رو و 3 تار برای تصادف های جانبی دریافت نماید. همچنین مزدا 3 از سوی موسسه  IIHSبه عنوان یکی از ایمن ترین خودرو های تولید شده در سال 2013 برگزیده شد.

به صورت استاندارد مزدا 3 در تمامی تیپ ها و مدل های خود  از آپشن ها و تجهیزات ایمنی مانند ترمز های  ABS ، سیستم کنترل پایداری  کشش خودرو ،‌ سیستم ترمز کمکی  یا همان EBD، کیسه های هوای جانبی سرنشینان جلو و کیسه های هوای پرده ای برخوردار می باشند. در مورد ترمزهای این خودرو باید گفت که طبق اعلام موسسه Edmunds امریکا مزدا 3 برای اینکه بتواند از سرعت 96 کیلومتر به صفر کیلومتر برسد و توقف نماید، 41 متر را طی میکند.

سخن اخر و جمع بندی در مورد مزدا 3

مزدا 3 مدل 2013 با هندلینگ بسیار عالی، طراحی و ساختار بسیار خاص و منحصر به فرد و یک پیشرانه سریع و بهینه به عنوان یک انتخاب  بسیار عالی در کلاس خودروهای فشرده به حساب می آید. اگر بخواهیم نقاط قوت این خودرو را ذکر کنیم باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  • هدایت پذیری دقیق
  • موتور 2000 سی سی Skyactiv
  • مصرف سوخت کم نظیر
  • طراحی خوش ساخت و بی نظیر داخلی

و همچنین اگر بخواهیم نکات منفی مزدا 3 را لیست نماییم به شرح زیر می باشد:

  • رانندگی خشک مزدا 3 نسبت به رقبای هم رده ی خود در کلاس خودروهای فشرده
  • قدرت پیشرانه آن به صورت پایه در میان رقبا حرفی برای گفتن ندارد.
  • فضای کابین داخلی و فضای بار در نظر گرفته شده برای این خودرو بسیار کمتر از رقبای هم سطح خود می باشد.

در نهایت باید گفت که مزدا 3 مدل 2013 به نسبت مدل گذشته خود دارای تغییرات جدیدی می باشد که در این زمینه می توان به اضافه شدن تجهیزات الکترونیکی جدید مانند نمایشگر عریض تر و بزرگتر درون کابین خودرو و همچنین سیستم موقعیت یابی آنلاین و ورودی صدای USB اشاره نموند. بقیه امکانات و تجهیزات استاندارد و قابل انتخاب هم به نسبت تفاوت های کمی تجربه کرده اند.

بهترین شرایط فروش خودرو در مبین خودرو که قدیمی‌ترین مجموعه‌های فروش اقساطی خودرو در تهران است که سال‌هاست انواع خودروهای خارجی و داخلی را در برندها و مدل‌های مختلف با بهترین تسهیلات به دست متقاضیان می‌رساند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :