معرفی کامل و تخصصی خودرو بسترن B30

7 / 10
از 6 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 24 اسفند 1399 در ساعت 0 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بسترن B30 از جمله خودروهایی است که توسط شرکت خودروسازی بسترن در چین ساخته شده است و این خودرو ها در ایران با برند فاو شناخته می شوند و مونتاژ و عرضه این خودرو ها در بازار بر عهده گروه بهمن می باشد. پس از وارد شدن مدل B50 به ایران، حال بسترن B30  وارد ایران شده است.

گروه فاو (FAW) در سال 1953 توسط سرمایه گذاری که دولت انجام داد تاسیس شد و اکنون قسمت اصلی سهام این کمپانی در اختیار دولت چین قرار دارد. کمپانی فاو دو زیر مجموعه بسیار بزرگ دارد که نام این دو زیر مجموعه هونگ کی و بسترن می باشد. فاو در گذشته ای نه چندان دور، مشغول ساخت کامیون و خودرو های سنگین مخصوص حمل و نقل بوده است و به این دلیل برند بسترن در سال 2006 افتتاح شد که این برند مشغول به ساخت و تولید خودرو های مدرن بشود. البته برند هونگ کی از سال های دهه ی 50 میلادی شروع به کار کرده است و خودرو های سواری تشریفاتی لوکس تولید می کند.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودروهای خارجی

خودروهایی که برند بسترن تولید کرده است شامل دو خودروی کراس اوور X40  وX80 و چهار خودروی سواری صندوقدار B30 وB50 و B70 و B90 می باشد که بسترن B30 کوچکترین این خودرو ها محسوب می شود. اگر چه خط مونتاژ محصولات کمپانی مزدا در چین توسط برند بسترن مدیریت می شود اما بسترن B30 به هیچ وجه شبیه خودرو های مزدا نمی باشد. اما پلتفرم و شاسی این خودرو از فولکس واگن جتا گرفته شده است. استفاده کردن از یک پلتفرم که بسیار موفق است بهتر از این است که یک پلترف جدید طراحی کنند این کار بسیار هوشمندانه است.

گروه خودرو سازی بهمن خودرو های برند بسترن از جمله خودروی بسترن B30 را در بازار ایران عرضه می کند این شرکت در گذشته وانت های مزدا و مدل هایی از مزدا 3 را مونتاژ کرده است و به این دلیل شرکت خودرو سازی بهمن در میان مردم ایران بسیار شناخته شده است.

بررسی بدنه و طراحی ظاهری بسترن B30

امروزه بسیاری از خودرو های چینی خیلی بهتر از مدل های گذشته طراحی می شوند و این طراحی ها تقریبا جذاب و دلنشین می باشند. خودروی بسترن B30 ترکیب بسیار خوبی دارد و مخصوصا نمای جلویی این خودرو بسیار زیبا طراحی شده است و نمی توان از این طراحی ایراد گرفت. بین سایز چراغ های اصلی و جلو پنجره هماهنگی بسیار زیادی وجود دارد و این موضوع باعث می شود که این بخش از کل بدنه خودرو جدا به نظر برسد. نمای جلویی این خودرو کاملا شبیه هیوندای النترا و آیونیک می باشد ولی این خودرو بسیار جذاب و جوان پسند می باشد.

فریم جلو پنجره و خطوط افقی داخل آن، از فلز براق ساخته شده است، اگرچه در قابی سیاه و پلاستیکی در کنار چراغ‌ها قرار گرفته است اما به بیننده حس ارزان قیمتی خودرو های چینی را القا نمی کند. بخش اصلی سپر فلزی و هم رنگ با بدنه می باشد و در این قسمت جایگاهی برای هدایت هوا و چراغ‌های روشنایی روز وجود دارد. این سپر با با ساختار لبه دار پایین به طور مناسبی حجم دهی دارد و این حجم دهی، جلوه ی خاصی به این خودرو می دهد. جلوی کاپوت بسترن B30 تا لبه چراغ ها و جلو پنجره کشیده شده است به صورتی که فضای خالی بین آنها دیده نمی شود. نمای جلویی این خودرو به سادگی طراحی نشده است و خیلی عالی طراحی شده است و خطوط حجم دهنده دیده می شود.

از نمای کناری کوچک بودن بسترن B30 کاملا دیده می شود اما این خودرو در حدود 4.5 متر طول دارد و تقریبا می توان گفت که این خودرو هم اندازه با تویوتا کرولا میباشد. در طراحی خودروی بسترن B30 پیچیدگی خاصی به چشم نمی خورد، ولی به سادگی طراحی نشده است و این نما دارای خطوط حجم دهنده می باشد که مهمترین این خطوط از لبه چراغ جلو تا چراغ عقب کشیده شده است. پایین درها و نزدیک رکاب‌ها نیز، خطی مورب وجود دارد و این خطوط جلوه ی خاصی به بسترن B30 می دهد.

در نسخه چینی این خودرو اندازه رینگ ها 15 اینچ می باشد اما در نسخه وارداتی در کشور ما اندازه رینگ های اسپرت 16 اینچ می باشد و طرح این رینگها پنج پر دوگانه می باشد و در نسخه وارداتی آینه بغل ها دارای راهنما می باشند و آینه ها هم رنگ با بدنه می باشند.

طراحی نمای عقب بسیار ساده گرفته شده است و هیچ نکته مثبتی در این بخش به چشم نمی خورد، سپر عقب و درب صندوق عقب بسیار ساده طراحی شده است و هیچ گونه خلاقیت خاصی در طراحی چراغ های عقب دیده نمی شود. در طراحی نمای عقب بسترن B30 از ادوات پلاستیکی استفاده نشده است. کشیده بودن شیشه عقب باعث زیبای بسترن B30 شده است، اما طول کاپوت عقب را کاهش داده است و به همین دلیل جا به جا کردن لوازم در انتهای صندوق کمی سخت می باشد. اما با در نظر گرفتن زیبایی های نمای رو به رو بسترن B30 می توان از کاستی های نمای عقب چشم پوشی کرد و نمره بسیار عالی به طراحی این خودرو داد.

 

ابعاد این خودرو به شرح زیر می باشد:

طول 4625 میلی متر

عرض 1790 میلی متر

ارتفاع سقف 1500 میلی متر می باشد که با فاصله محور ها 2630 میلی متر می باشد

بررسی طراحی داخلی و کابین بسترن B30

پس از اینکه پشت فرمان بسترن B30 با چیز جذابی در طراحی این کابین برخورد نمی کنید. البته می توان گفت که داشبورد و ادوات این خودرو از محصولات وطنی زیباتر و جذاب تر می باشد، اما تجهیزات در مقابل سرنشینان به صورتی چیده شده است که بیشتر به کامیون های چینی شبیه است و آنقدر جذاب نمی باشد. مهم ترین نکته در کابین بسترن B30 صندلی زیبا و خوش فرم و نمایشگر لمسی 7 اینچی می باشد که این امکانات حس سک خودروی مدرن را به راننده القا می کند.

در طراحی نمای داخلی بسترن B30 از ادوات چوبی استفاده نشده است، اما برخی از قطعات این خودرو مانند دستگیره ها و کلید های تهویه مطبوع را از فلز نقره ای رنگ ساخته اند که حس بهتری به راننده می دهد. البته متریال صندلی ها و تودری ها تا حدی قابل قبول میباشد، ولی پلاستیک سخت داشبورد قرار دادن برخی از ادوات مانند مجرای هوا در زیر نمایشگر از ضعف های این خودرو در طراحی می باشد.

در همین مورد بخوانید: چطور و از کجا خودرو اقساطی بخریم؟

فرمان خودروی بسترن B30 حس خوبی را القا می کند و با در نظر گرفتن اینکه ستون A دارای ضخامت کمی می باشد برای راننده دید مناسبی وجود دارد. با توجه به ابعاد کابین خودرو های چینی که در بازار ایران موجود میباشند، فضای داخلی بسترن B30 با وجود آپشن هایی مانند نمایشگر، سانروف و آپشن‌های دیگر کمی از رقبای خود کوچک تر به نظر می رسد. این مسئله در ردیف دوم خودرو بیشتر به نظر می رسد و مخصوصا در فضای سر برای سرنشینی که قدش بلندتر از 180 سانتی متر باشد آنقدر راحت نمی باشد. خودروی بسترن B30 دارای صندلی هایی با گنجایش 5 سرنشین می باشد ولی برای چهار نفر مناسب می باشد.

نکته ای که برای خرید بسترن B30 می تواند مثبت باشد حجم صندوق عقب میباشد، فضای صندوق عقب بسترن B30، 480 لیتر می باشد که این حجم قابل توجه می باشد.

بررسی موتور و قوای فنی بسترن B30

حتی در خود کشور چین هم فقط یک نوع موتور برای بسترن B30 قابل سفارش است که طبق معمول خودرو های ساخت این کشور، موتور این خودرو 1600 سی سی و با قدرت 107 اسب بخار و 155 نیوتون متر قدرت می باشد. موتور این خودرو توسط شرکت بسترن ساخته شده است و کاملا چینی می باشد و با کد CA4GB می توان آن را شناسایی کرد. خودروی بسترن B30 توسط شرکت سازنده با جعبه دنده دستی ساخته و ارائه می شود ولی در ایران فقط می توان این خودرو را با گیربکس اتوماتیک خریداری کرد. این مسئله باعث می شود صفر تا صد این خودرو 14 ٍثانیه باشد ولی کمی کمی کند عمل می کند.

این خودرو حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف سوخت دارد اما با توجه به سبک رانندگی در جاده یا ترافیک شهری مصرف سوخت بسترن B30 از 6 تا 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر در حال تغییر می باشد. با توجه به ادعای شرکت وارد کننده، نهایت سرعت بسترن B30، 170 کیلومتر در ساعت می باشد.

بررسی آپشن ها و امکانات رفاهی بسترن B30

ظاهر جذاب و موتور کاملا معمولی بسترن B30 حتی اگر با بهترین گیربکس دنیا عرضه بشود باز هم نمی تواند بدون داشتن آپشن های رفاهی خریداران ایرانی را متقاعد کند. با این حال می توان بسترن B30 را بهترین نسخه خودرو های چینی دانست چون که مجموعه حدودا کاملی از امکانات فنی و آپشن های رفاهی را دارا می باشد.

فرمان برقی بسترن B30 یک آپشن فنی می باشد. در مجموعه موتور ادواتی همانند سرسیلندر آلومینیوم، زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VCT) ، تنظیم متناوب تراکم سوخت (IUPR)، میل بادامک دوگانه (DOHC) و زنجیر به جای تسمه تایم قرار دارند در خودرو های ساخت کشور چین کمتر به نظر می رسد.

در فضای داخلی (کابین) امکانات و آپشن های بسیار خوبی در دسترس می باشد که این آپشن ها به از جمله موارد زیر می باشد:

  • سانروف
  • کروز کنترل
  • فرمان تلسکوپی
  • نمایشگر لمسی
  • دوربین و سنسور پارک
  • ناوبری ماهواره‌ای به زبان فارسی همراه با توانایی مسیریابی در ترافیک
  • قابلیت اتصال تلفن همراه به پخش‌کننده‌ی چند رسانه‌ای از طریق USB و AUX و بلوتوث
  • چراغ‌های روشنایی روز
  • آینه بغل‌های راهنما دار
  • چراغ عقب‌های LED
  • سیستم خاموش و روشن شدن خودکار چراغ‌های اصلی

تست تصادف و بررسی آپشن های ایمنی

همانند سایر خودرو های چینی وارد شده به ایران، بسترن B30 هم دارای 5 ستاره ایمنی از موسسه تست ایمنی خودرو ها در چین (C-NCAP) می باشد.

آپشن های ایمنی خودروی بسترن B30 برابر با یک خودرو مدرن می باشد و این آپشن ها به شرح زیر می باشد:

  • ترمزهای ضد قفل (ABS)
  • توزیع الکترونیکی فشار ترمز (EBD)
  • ترمز کمکی (BA)
  • فناوری کنترل پایداری (ESP)
  • سیستم کنترل کشش (TCS)
  • سامانه‌ی نگهدارنده‌ی خودرو در شیب (HHC)

نسخه ای از بسترن B30 به ایران می آید که دارای دو ایربگ برای راننده و کمک راننده می باشد.

آزمون فنی و کیفیت رانندگی

رانندگی کردن با بسترن B30 نکات مثبت و منفی جالبی دارد. شتاب گیری و مصرف سوخت این خودرو کمی ناامید کننده است در حالیکه که شرکت سازنده از جعبه دنده ژاپنی بسترن B30 بسیار تعریف کرده است، ولی این موضوع در واقع تاٍثیر زیادی بر شتاب خودرو ندارد و می توان گفت که تعویض دنده ها بسیار نرم می باشد. صدای موتور خودرو کمی در کابین شنیده می شود.

نکته ای که خیلی جالب می باشد این است که هیچ خودرویی با این قیمت همچین امکانات فنی ندارد ولی این خودرو دارای ESP و ABS و EBD می باشد. این امکانات نقش بسیار زیادی در کنترل خودرو در لغزندگی جاده ها و ترمزگیری در موقعیت حساس تصادف دارند که البته از نظر خودروسازان ایرانی و بسیاری از مردم ایران کم اهمیت به نظر می رسد. بخش اصلی قطعات در ساختار ترمز و فناوری های وابسته به ترمز توسط کمپانی بوش در کشور آلمان ساخته می شود. در کل می توان گفت بسترن B30 مناسب خانواده های جوان که به خودروی صفر کیلومتر و غیر ایرانی علاقه دارند، می باشد.

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :