معرفی خودروی تیگو 5

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 26 اسفند 1399 در ساعت 9 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

خودروی تیگو 5 

از بین تعداد زیادی خودرو که در کشور چین تولید می شود، در ایران به مدل های کراس اور بیش از سایر محصولات چینی اقبال نشان می دهند. تیگو 5 نیز یکی دیگر از محصولات شرکت چری است که با اینکه سابقه زیادی ندارد ولی توانسته توانمندی خود در تولید خودروهای نسبتاً مدرن نشان دهد. از زمانی که خودروهای اروپایی و آمریکایی در کشور گران شده است مردم تمایل بیشتری به خرید خودروهای چینی دارند. قیمت پایین تر و کیفیت قابل قبول خودروهای چینی یکی از علتهای اصلی ایجاد رغبت در مشتریان است.

خودروسازی چری در یکی از شهرهای شرقی این کشور مشغول به فعالیت است. چری از 20 سال پیش شروع به ساخت خودرو کرده است ولی اولین محصول آن در سال 2003 تولید و به بازار عرضه شد. در مدت این 20 سال، شرکت چری به قدری پیشرفت کرده است که امروزه در رده دهم ساخت و مونتاژ خودرو قرار دارد. شرکت چری علاوه بر اینکه یکی از شرکتهای تولید خودرو است در کنار آن برای برندهای مشهور دنیا خودروهایی را مونتاژ می کند تا به خارج از چین صادر شوند. لازم به ذکر است که خودروی MVM که در ایران وجود دارد از جمله خودروهایی است که شرکت چری آن را مونتاژ کرده است.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودروهای خارجی

اصطلاح تیگو در شرکت چری فقط برای کراس اوورهای این شرکت به کار می رود. نخستین تیگویی که به کشور ما با نام X33 وارد شد هنوز هم یکی از مهم ترین محصولات شرکت چری است که در کشور ایران وجود  دارد. امروز قصد داریم به معرفی خودروی تیگو 5 بپردازیم. شاید بتوان گفت این خودرو امروز یکی از گران قیمت ترین و لوکس ترین خودروهایی است که شرکت چری آن را تولید کرده است و کلاس کراس اوور وارد بازار کرده است.

البته باید گفت تیگو 5 فقط در قسمت جلوی خودرو و در قسمت چراغ های آن اندکی تغییر کرده است. این خودرو 5 قرار است پس از مدتی در ایران رونمایی شده و به فروش برسد. هر چند قابل ذکر است که تیگو 7 شرکت چری هم اکنون در چین رونمایی شده ولی هنوز وارد ایران نشده است. برای آشنایی بیشتر شما با خودروی تیگو 5 در ادامه به مشخصات فنی، ظاهری، داخلی، ایمنی و سایر مشخصات این خودرو می پردازیم.

قدرتمندی فنی تیگو 5

پیشرانه تنفس طبیعی در این خودرو به صورت 2 لیتری و با حجم 1971 طراحی شده است. تیگو 5 با توان موتور 136 اسب بخار می تواند در سیزده ثانیه به سرعت صد کیلومتر برسد. گیربکس یا جعبه دنده که از مشخصات اصلی هر خودرویی است به شکل 5 سرعت و 7 حالت طراحی شده است. البته در مدل دنده دستی این طراحی در نظر گرفته شده است. میانگین مصرف سوخت برای رانندگانی که در ایران این خودرو را دارند نه و نیم لیتر گزارش شده است.

این خودرو در ایران فقط با مدل دیفرانسیل جلو عرضه می شود. نوع دنده اتوماتیک تیگو 5به جعبه دنده CVT مجهز است. این خودرو با پیشرانه یک و نیم لیتری توربوشارژ نیز تولید شده که البته قیمت آن بیشتر است و تا کنون نیز وارد کشورمان نشده است. این خودرو با 152 اسب بخار و متوسط مصرف سوخت در هر 100 کیلومتر به اندازه 7 لیتر می تواند بازار مناسبی را در ایران برای خود پیدا کند.

مشخصات ظاهری و بدنه تیگو 5

آنچه لازم است گفته است این است که شرکت چری در اکثر محصولاتی که تولید کرده است از شرکت ژاپنی تویوتا الگو گرفته است. همانطور که تیگو 3 که قبلاً در ایران به فروش رسید کاملاً الهام گرفته شده از تویوتا راو 4 بود. شرکت چری در تولید تیگو 5نهایت تلاش خود را کرده است تا این خودرو را شبیه به تویوتا فورچونر تولدی کند. مهم ترین مشخصه این خودرو که شبیه به تویوتا فورچونر است ظاهر کوچک و جمع و جور آن است. شرکت چری طراحی این خودرو را به گونه ای انجام داده است که نسبت به سایر خودروهای کراس اور کوچکتر باشد. با اینکه شرکت چری در ساخت خودرو سابقه زیادی ندارد ولی تلاش کرده است این خودرو را به گونه ای طراحی کند که ظاهر زیبا و جذابی داشته باشد. هر چند به اندازه خودروهای ژاپنی زیبا نیست ولی نمی توانیم آن را خودروی زشتی نیز تلقی کنیم.

از نظر نمای بیرونی به ویژه نمای جانبی تیگو 5زمانی که برای اولین بار به آن نگاه میکنیم اصلاً خودروی ساده و غیر مدرنی به نظر نمی رسد. برخلاف انتظار می توانیم بگوییم که این خودرو کاملاً در طراحی خود به بلوغ و رشد کافی رسیده است. خودروسازهای شرکت چری تمام تلاش خود را کرده اند که در عین حال که از مدل های کراس اور ژاپنی تقلید می کنند ولی با ترکیباتی زیبا یک چهره منحصر به فرد و زیبا در طراحی تیگو 5 تولید کنند. با دیدن تیگو 5به خوبی به این نتیجه میرسیم که این تقلید کاملاً هوشیارانه و در نهایت تبحر انجام شده است.

مانند اکثر خودروهای چینی به ویژه خودروهای ساخت شرکت چری شاهد این هستیم که خطوط افقی که از کنار چراغ های پشت ماشین تا قسمت دستگیره ها ادامه پیدا کرده است همچنین خطوط روی گلگیرها به خوبی توانسته اند موجب حجم دهی و جذابیت تیگو 5 شوند. این خطوط افقی در بسیاری از خودروهای چینی به چشم می خورند و یک ترفند مناسب برای حجیم تر و بزرگتر نشان دادن خودروها است. در قسمت سقف شاهد این هستیم که سقف ماشین کمی شیب دار طراحی شده است این شیب از قسمت جلوی ماشین به سمت عقب کشیده است. البته این شیب یک شیب ملایم است که چندان چشم را اذیت نمی کند.

در همین مورد بخوانید: مشکل خرید خودرو اقساطی حل شد! نقد بفروش قسطی بخر...

پنجره ها از جنس فلزی و براق هستند. جنس سپر ها تا زیر گلگیرها نیز از پلاستیک فشرده است. این پلاستیک ها طوری طراحی شده است که در هنگام حرکت خودرو در مسیرهای خاکی و گل آلود از رنگ و بدنه ماشین محافظت می کند. از نمای پشت این خودرو شاهد چراغ هایی هستیم که به طراحی کلی خودرو تیگو 5 نمی خورد. چرا که اندازه کلی این خودرو با اینکه در کلاس کراس اور است ولی ظرفیت تر و کوچکتر از شاسی بلندهای دیگر است. بنابراین چراغ های بزرگی که به جثه تیگو 5 نمیخورد قسمت عقب آن را کمی بی ریخت کرده و چندان چشم نواز نیست.

البته چراغ هایی که برای این قسمت طراحی شده است چراغ های زشتی نیستند ولی به طراحی و اندازه تیگو 5 نمی خورند. این نقص در طراحی چراغ های پشت در جبران شده است. اگزوزهای این ماشین به خوبی طراحی شده اند و به طور کامل در داخل سپر جای گرفته اند، در قسمتی که خروجی دودهای حاصل از بنزین است به شکل سه گوش و کاملاً مطابق با طراحی کلی و به خصوص بخش عقب آن است.

طراحی اگزوزها به گونه ای است که حتی شرکت چری از این قسمت نیز برای حجم دهی استفاده کرده است. طراحی آن کاملاً برجسته و اسپرت است و بسیار جذاب طراحی شده است. البته برخی معتقدند شرکت چری در طراحی تیگو 5 به ویژه در قسمت عقب خودرو و بخش اگزوزها از شرکت نیسان الگو گرفته است.

مشخصات داخلی و کابین تیگو 5

در بخش داخلی تیگو 5، شرکت چری واقعاً تلاش زیادی از خود نشان داده است. می توانیم به جرات بگوییم که داخل کابین می تواند هر فردی را متعجب کند. با توجه به قیمتی که در مقایسه با خودروهای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی دارد می توانیم قسمت داخلی و کابین تیگو 5 را به عنوان یکی از نقاط قوت آن بدانیم. طراحی کابین آن به قدری زیبا و راحت است که هر مشتری با توجه به پولی که می دهد کاملاً آن را می پسندد. البته باید گفت، تیگو 5 در طراحی کابین از شرکتهای بزرگ الگو گرفته است و خلاقیت را نمی توان در آن شاهد بود. به هر حال حتی اگر الگو گیری نیز باشد این الگو به درستی استفاده شده است و شاهد یک خودرویی هستیم که کاملاً رضایت مشتری را جلب می کند.

صندلی های تیگو 5 تمام چرم هستند و جنس پلاستیکی که در قسمت داشبورد آن استفاده شده است از جنس مرغوبی است. اکثر قطعاتی که در داخل کابین هستند کاملاً مدرن و مطابق با مدهای رایج در خودروسازی است. داشبورد هم بخش پایینی و هم بخش بالایی دارد که قسمت پایین آن به رنگ تقریباً سفید مایل به کرم و قسمت بالایی آن به رنگ مشکی است. همین انتخاب رنگهای مناسب برای داشبورد، به تیگو 5 یک چهره بسیار جذاب و لوکس داده است.

از دیگر بخشهای جالب طراحی داخل کابین، راحتی راننده است. راننده به راحتی می تواند به اطراف خود نظارت و کنترل داشته باشد. یک نکته منفی در طراحی این خودرو این است که پهنای خودرو کم است و فاصله راننده تا سقف زیاد است و همین موجب شده از توازن خودرو کم شود و در سر بالایی ها و سرعتهای زیاد خودرو به راحتی دچار واژگونی شود.

مشخصات رفاهی تیگو 5

یکی از جنبه های مثبت در مشخصات رفاهی این خودرو، صندلی های بسیار راحت و زیبای آن است. همانطور که گفته شد صندلی های این خودرو از جنس چرم هستند و البته کمی هم براق که به جلوه کابین اضافه کرده است. یک مانیتور تقریباً هفت و نیم اینچی کاملاً لمسی دارد و دوربین های آن به ویژه دوربین دنده عقب به خوبی عمل می کنند. این ویژگیها کمک می کند تا خودروی تیگو 5 به راحتی قابل پارک کردن باشد. فرمان آن کاملاً برقی است و همین موجب می شود هدایت کردن خودرو به راحتی و دقت بیشتر انجام شود. آینه های بغل این خودرو نیز کاملاً اتوماتیک هستند و حتی قابلیت این را دارند که کاملاً جمع شوند.

سیستم تهویه بسیار مطبوعی که دارد یکی دیگر از آپشنهای قابل توجه آن است. این سیستم تهویه به قدری قوی و مناسب است که کاملاً هوای داخل خودرو را مطبوع می کند. روشن کردن این خودرو از طریق کلید انجام می شود و آینه وسط خودرو حسگرهایی برای پارک کردن خودرو دارد.

در ایران با دو تیپ به بازار وارد شده است. نوع CVT آن دنده اتوماتیک است که در سه دسته کامفورت، لاکچری و اکسلنت نام گذاری شده است. تمامی مدلهای آن از نظر آپشن های فنی و طراحی ظاهری و داخلی در رده 4 از رتبه بندی ها قرار دارند. نوع MT آن از نظر قیمت ارزان تر از CVT است. مدل کامفورت تیگو 5 دارای دنده اتوماتیک است و از نظر آپشن ها کامل تر از دو مدل دیگر است. صندلی های آن کاملاً چرم هستند و به دوربین پارک و استارت بدون کلید مجهز است. مدل لاکچری تیگو 5 علاوه بر اینکه سیستم گرم کردن صندلی ها در عقب را دارد از بقیه مدل ها دارای کیسه هوای بیشتری است.

مشخصات امنیتی تیگو 5

با توجه به مشخصات امنیتی که این محصول چینی دارد سازمانها و نهادهای رتبه بندی ایمنی و استاندارد خودروها در اروپا به تیگو 5 امتیاز تمام یا 5 ستاره را داده اند. بنابراین از لحاظ ایمنی می توانیم تیگو 5 را در رده بسیار خوب قرار دهیم. هر چند فیلم های مربوط به آزمایشات ایمنی آن موجود نیست ولی شرکت چری ادعا کرده است این محصول دارای نشان 5 ستاره است. البته منطقی به نظر می رسد که گفته شرکت چری را درست بپنداریم زیرا این شرکت خودروهای خود را نه تنها در  ایران و چین که بلکه در کشورهای دیگر همچون روسیه و آمریکای جنوبی نیز به فروش می رساند پس دور از ذهن نیست که این خودرو توانسته باشد نشان 5 ستاره ایمنی و استاندارد را دریافت کند.

صندلی های آن فقط دو کیسه هوا برای سرنشین های جلوی خودرو دارد. بخش کیسه هوا هم به لحاظ تعداد و هم کیفیت در آن به اندازه سایر خودروهای چری یا شرکتهای بزرگ دنیا نیست. ترمز ای بی اس قوی این خودرو از دیگر مشخصات رفاهی و کنترلی آن است. سیستم HHC در تیگو 5 از جمله آپشن هایی است که موجب می شود خودرو به سمت پایین سقوط نکند.

رانندگی با تیگو 5

در رانندگی با این خودرو قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم که توجه داشته باشید قیمت آن بسیار پایین تر از شاسی بلندهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی است. پس بهتر است در ارزیابی کیفیت و انتخاب آن به این مورد مهم توجه داشته باشیم و انتظارات ما تا حدی معقول باشد. از مشخصاتی که موجب می شود این خودرو علیرغم چینی بودن و قیمت پایین آن از امتیاز خوبی از نظر سازندگان و خریداران برخوردار باشد کیفیت کابین و صندلی های آن است. مشتریانی که آن را خریداری کرده اند به طور کامل از کابین این خودرو راضی هستند. صندلی ها در هنگام شتاب گیری خودرو بسیار ایمن و راحت هستند. توان موتور به اندازه 136 اسب بخار است. البته به دلیل وزن زیادی که  دارد کمی دیرتر به سرعت های بالا می رسد.

همچنین در نظر داشته باشید که تیگو 5 یک خودروی تک دیفرانسیلی است و این یکی از نکات مهم از نظر معایب این خودرو است. سرنشین ها در آن کاملاً احساس راحتی می کنند و فضای کافی برای نشستن آنها وجود دارد. البته صندلی های عقب، برخلاف سایر کراس اور ها کوچکتر است و شاید سرنشین ها در قسمت عقب احساس راحتی نداشته باشند. البته این احساس ناراحتی از این بابت که شیب ماشین از سمت جلو به عقب است نیز احساس می شود.

سعی شد در این مقاله به مشخصات کلی و مهم تیگو 5 اشاره شود تا افرادی که قصد آشنایی با این خودرو یا خرید آن را دارند بتوانند به راحتی تصمیم گیری کنند.

بهترین شرایط فروش خودرو در مبین خودرو که قدیمی‌ترین مجموعه‌های فروش اقساطی خودرو در تهران است که سال‌هاست انواع خودروهای خارجی و داخلی را در برندها و مدل‌های مختلف با بهترین تسهیلات به دست متقاضیان می‌رساند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :