دنا، تولد یک رویا

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 16 اسفند 1399 در ساعت 22 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ایران خودرو بعد از تعریف پروژه NX7 در آذر 88 ، برای اولین بار در بهمن 89 وارد واز نمونه سازی از خودرویی به نام دنا شد. در پروژه ی NX7   قرار برای طراحی زیبا و جدید از گروه خانواده خودرو ملی بود که برای بازه قیمتی بالاتر در نظر گرفته شده بودند.

پروژه طراحی این خودرو در فروردین سال 89 کلید خورد و بعد از تلاش 9 ماهه مهندسان ایرانی، در بهمن همان سال اولین نمونه از دنا معرفی شد. این خودرو دارای طراحی جدید، هماهنگ و دلپذیر است. این زیبایی هم از دید مردم بود و هم از دید مهندسان و متخصصان. مهمترین نکته ای که ایران خودرو در طراحی این محصول بر آن پافشاری می کرد، جدید بودن طراحی آن بود که به نظر بسیاری از مردم و متخصصین در این کار موفق بوده است.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

 دنا

دنا، یک فیس لیفت از سمند؟

با وجود طراحی سخت و سنگین این محصول، بسیاری معتقد هستند دنا صرفا یک فیس لیفت از سمند می باشد. فیس لیفت به تغییرات جزئی یا کلی چهره یک خودرو که برای زیباسازی آن و یا رفع ایرادی در آن انجام میگیرد. اگر از این زاویه نگاه کنیم پس باید به موتور و امکانات اساسی دنا نظر بندازیم. موتوری که دنا استفاده میکند در هر دو گروه اصلی تولیدی خود EF7  می باشد. این همان موتور ملی یا بهتر بگویم موتور ماشین سمند است. از لحاظ اندازه ابعاد نیز هیچ تفاوتی با خودرو سمند در دنا دیده نمی شود.

اما از لحاظ ظاهر بیرونی، دنا از LED در طراحی چراغ های جلو و عقب بهره برده است که این ظاهری زیبا و جدید به آن داده است. در طراحی دنا در مقایسه با سمند طراحی داخلی کاملا متفاوتی را شاهد هستیم. طراحی جدید گلگیرها و سپر و کاپوت و جلو پنجره و ... نیز جدید و کاملا متفاوت بوده است. بنابراین اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم بجز موتور استفاده شده در دنا، هیچ شباهتی از سمند دیده نمی شود. حال با این اوصاف خودتان بدانید که بخواهید این ماشین را فیس لیفت از سمند بدانید یا نه.

موتور دنا

همانطور که در بالاتر اشاره شد، خودرو دنا در دو گروه اصلی ( شامل چهار تیپ ) تولید می شود. این دو گروه به نام های  LX و ELX می باشد. گروه LX از همان موتور ملی EF7  بهره می برد و در دنا گروه ELX مدل توربو موتور EF7 استفاده شده است.

درکل در این خودرو از سه موتور :

  • EF7 بنزینی با تنفس طبیعی
  • EF7 گازسوز با تنفس طبیعی
  • EF7 مجهز به توربو شارژ

در همین مورد بخوانید: چطور و از کجا خودرو اقساطی بخریم؟

EF7 یک موتور ملی

همانطور که میدانید این موتور توانسته از تمامی آزمایشات سربلند بیرون بیاید. این موتور در حالت بنزینی دارای حجم 1.7 میباشد که توانایی تولید 115 اسب بخار را دارد. این موتور در حالت گازسوز 105 اسب بخار می تواند تولید کند. اما بهترین نوع این موتور یعنی نوع توربو شارژ آن می تواند 150 اسب بخار را تولید میکند.

شتاب صفر تا صد این موتور حدود 12 ثانیه است و بیشترین سرعتی که دنا با این موتور در اختیار سرنشینان خود می گذارد 195 کیلومتر در ساعت است. تقریبا خودرو دنا یک خودرو کم مصرف می باشد که حدود 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف می کند. همچنین این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بوده.

انتقال قدرت از موتور به چرخ ها همانند خودرو های ملی چون سمند و پژو پارس از گیربکس پنج دنده دستی استفاده شده است. ایران خودرو وعده تولید گیربکس اتوماتیک را برای دنا داده است که تاکنون فعلا از تولید آن خبری نیست.

امکانات و تجهیزات

به طور کلی می توان خودرو دنا را یک خودرو لوکس ایرانی معرفی کرد. در واقع لقبی که پیش از این برای خودروهایی چون سمند و پژو پارس بود. دنا مجموعه ای از طراحی زیبا و امکانات مناسب و درخور توجه است که در زیر به برخی از آنان اشاره خواهیم کرد. البته در نظر بگیرید که این امکاناتی که گفته می شود در تمام تیپ های دنا وجود دارد.

  • سنسورهای هشدار عقب
  • سامانه ورود بدون کلید
  • آینه های جانبی برقی مجهز به گرمکن
  • ستون فرمان قابل تنظیم
  • صندلی های برقی جلو
  • زیر آرنجی جلو و عقب
  • شیشه سولار
  • بلوتوث
  • سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان
  • سیستم الکترونیکی مالتی پلکس
  • امکان نصب سیستم GPS
  • رینگ اسپرت آلومینیومی
  • قابلیت تنظیم نور چراغ ها از داخل
  • سیستم ضد سرقت

و بسیاری دیگر از امکانات که البته در تیپ های بالاتر به این لیست بسیاری اضافه میشود.

 دنا

امنیت در دنا

همواره یکی از بحث های مهم در خودروها، میزان امنیت آن می باشد. حلقه ای که در برخی از محصولات ایرانی بسیار کم رنگ است. خودرو دنا از سیستم ترمز ABS  و EBD به همراه پوستر های MBA وظیفه یک ترمز امن را بر عهده دارند. البته در خودرو دنا پلاس برای چراغ های جلو وعقب نوع دیسکی استفاده می شود که این از امنیت بالاتری برخوردار است. این خودرو دارای دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو نیز می باشد. اما یک امتیاز مثبت برای امنیت این خودرو قابلیت جمع شوندگی ستون فرمان در هنگام تصادف است که این امکان باعث کمتر خسارت دیدن راننده می شود. کمربندهای پیش کشنده سه نقطه ای نیز توانایی محدود کردن نیرو وارده را داشته.

در کل میتوان دنا را یک خودرو با طراحی جدید و زیبا با امکانات مناسب و ایمنی در خور توجه نامید.

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند. 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :