تفاوت سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک

8 / 10
از 5 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 13 فروردین 1400 در ساعت 34 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

شرایط جوی در خودرو برای راننده و دیگر سرنشینان از اهمیت بالایی برخوردار است. اول‌ ازهمه باید در مورد سیستم تهویه اطلاعات کافی داشته باشیم. این سیستم مایعی را تا حد بالا خنک می‌کند تا بعدازآن فشرده و تبخیر شود. به‌ این ‌ترتیب فضای گرم داخل خودرو جای خود به هوای مطبوع می‌دهد.

سیستم تهویه ماشین به کمک چند دستگاه فشرده‌ساز، تبادل کننده گرما و فن این هوای خوب را در خودرو ایجاد می‌کند.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودروهای خارجی

مراحل کار سیستم تهویه خودرو:

برای اینکه یک خودرو، هوای مناسبی داشته باشد، فرآیند چهار مرحله‌ای باید صورت پذیرد. کارکرد سیستم تهویه خودرو به‌این‌ترتیب است: در مرحله اول، مایع خنک‌کننده برای متراکم شدن باید از رادیاتور عبور کند و به مایع تبدیل شود. ماده خنک‌کننده بعد از طی مراحل اولیه به خشک‌کن جهت رطوبت‌گیری وارد می‌شود.

درنهایت مایع به‌دست‌آمده وارد لوله می‌شود. در درون لوله این مایع آن‌قدر تحت‌فشار قرار می‌گیرد تا به گاز سرد تغییر شکل دهد. این گاز به‌عنوان یک تعویض‌کننده عمل می‌کند. به این معنا که هوای درون فن را خنک می‌کند بعد به داخل اتاقک اتومبیل پمپاژ می‌نماید. سیستم تهویه ماشین کارکرد پیچیده‌ای دارد.

نقاط ضعف سیستم تهویه خودرو:

هر سیستمی در وسیله نقلیه علاوه بر محسنات دارای یک سری نقاط ضعف هم است. یکی از ایرادهایی که به سیستم تهویه این است که درجه هوای درون اتاقک ماشین به دمای هوای محیط بیرون بستگی دارد. تبخیرکننده تا حد مشخصی توانایی کنترل هوای داخل ماشین را دارد. این موضوع باعث می‌شود تا شما دائماً مجبور به تغییر درجه کولر خودرو خود باشید تا به دمای ایده آل خود برسید. در دانش مهندسی این سیستم را به بانام حلقه دائمی می‌شناسند.

در همین مورد بخوانید: شرایط فروش اقساطی محصولات ایران خودرو با تحویل فوری

تفاوت سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک

این مورد به این مفهوم است که سیستم تهویه به‌طور مداوم در حال گردش است. به‌طور واضح‌تر ورودی که همان مایع خنک‌کننده است را دریافت می‌کند و سپس بر روی آن پردازش انجام می‌دهد و درنهایت به‌صورت هوای خنک آن را خارج می‌کند. تمام تغییرات مذکور به‌صورت دستی صورت می‌پذیرد. تمام مدت دمای کولر باید توسط شخص راننده یا دیگر سرنشینان تنظیم شود. این روند بسیار خسته‌کننده است زیرا شما باید زمان زیادی را صرف رسیدن به دمای مطلوب خود صرف کنید.

تفاوت سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و دستی:

امروزه پیشرفت‌های زیادی درزمینه خودروسازی و لوازم آن صورت گرفته است. سیستم تهویه اتوماتیک درواقع همان کولر با امکاناتی متفاوت‌تر است. این سیستم تهویه دیگر مشکلات سیستم دستی را ندارد. شما به‌راحتی می‌توانید دمای خودروی خود را حتی تا نیم درجه تنظیم نمایید. در حقیقت این نوآوری از سیستم حلقه بسته یا بازخوردی سرچشمه می‌گیرد.

تفاوت سیستم تهویه مطبوع و اتوماتیک

به زبان ساده‌تر، این مکانیزم اطلاعات موجود را به‌عنوان بازخورد به کنترلر می‌دهد تا به‌راحتی بتوان شرایط را تغییر داد. با یک مثال این قضیه را شفاف‌تر می‌کنیم. اگر شما دمای خودروی خود را روی 17 درجه تنظیم کنید، سیستم تهویه اتوماتیک به‌طور مداوم در حال اندازه‌گیری دمای خروجی است. اطلاعات به‌دست‌آمده طی این فرایند به کنترلر داده می‌شود و دما را روی 17 درجه ثابت نگه‌دارید.

چگونگی کنترل دما توسط سیستم تهویه اتوماتیک:

سیستم تهویه اتوماتیک به‌وسیله تغییر ابعاد، دمای هوای داخل خودرو را تنظیم می‌کند. این پروسه با تغییر سرعت فن صورت می‌پذیرد. اگر تفاوت دمای بیرون و داخل اتاقک زیاد باشد، کنترل سرعت فن را بیشتر می‌کند و هوای خنک با سرعت بیشتری جریان پیدا می‌کند.

سرعت تبخیرکننده مایع خنک‌کننده هم در کاهش دمای درون ماشین مؤثر است. در خودروهای پیشرفته‌تر تهویه اتوماتیک با حس‌گرهای خورشیدی کار می‌کند. این سیستم معمولاً بر روی داشبورد نصب‌شده است. این سنسورهای میزان اشعه‌های خودرو را اندازه‌گیری می‌کنند. اگر تعداد اشعه‌ها از میزان مشخصی بیشتر باشد،  این سیستمجهت تعدیل دما اقدام می‌کند. تمام این فرآیند به‌صورت اتوماتیک بوده و دیگر راننده و سرنشینان درگیر تنظیمات نیستند.

اگر شما در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که جوی پایدار دارد و خودروی شما مجهز به سیستم تهویه اتوماتیک است، دیگر جای نگرانی نیست. هنگام سوارشدن به اتومبیلتان کافی است دما را تنظیم کنید بقیه کارها به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. امروزه کمتر خودرویی مجهز به کولر نیست. تهویه مطبوع اتوماتیک درواقع یک امکان اضافه است. تمامی خودروهای جدید و مدرن دنیا به این سیستم تهویه مجهز هستند.

درمجموع می‌توان گفت که سیستم تهویه مطبوع موردی ضروری در اتومبیل محسوب می‌شود. دمای داخل اتاقک خودرو بسیار بر روی عملکرد و حالات روانی راننده و سرنشینان تأثیرگذار است. این سیستمدو صورت اتوماتیک و دستی وجود دارد. قطعاً سیستم پیشرفته کارکرد بهتری دارد. درواقع کار این سیستم‌ها تنظیم و مدیریت هوای داخل ماشین و محیط است. تمام این تجهیزات مانند سیستم تهویه اتوماتیک تنها در جهت آسایش بیشتر افراد طراحی‌شده است.

بهترین شرایط فروش خودرو در مبین خودرو که قدیمی‌ترین مجموعه‌های فروش اقساطی خودرو در تهران است که سال‌هاست انواع خودروهای خارجی و داخلی را در برندها و مدل‌های مختلف با بهترین تسهیلات به دست متقاضیان می‌رساند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :