آشنایی با کیا سورنتو

6 / 10
از 5 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 19 اسفند 1399 در ساعت 18 : 13 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کیا سورنتو , یکی از تولیدات خاص شرکت کره‌ای کیا, مربوط می‌شود به سال 2003. در این سال, شرکت کیا طراحی و ساخت گونه جدیدی از تولیدات خود را به صنعت خودروسازی دنیا معرفی کرد.

کیا سورنتو, از سال 2003 تا به امروز چندین بار در نسخه‌های مختلف روانه بازار شد. ابتدا, با عنوان یک خودروی شاسی بلند و یکپارچه با موتور 6 سیلندر و به شکل V و با گنجایش 3.5 لیتر که قادر بود توانی برابر 193 اسب بخار را تولید کند. این نسخه در همان طرح ماند و تولید آن بعد از مدتی متوقف شد. بعدها یکبار در سال 2007 و بار دیگر در سال 2009 با تغییراتی در ظاهر و بدنه ارائه شد.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودروهای خارجی

سورنتو 

در سال 2009, که نسل دوم سورنتو در دستور تولید قرار گرفت, برای شروع تغییر در ظاهر, شاسی بلند بودن خودرو کنار گذاشته شد و سورنتو به خانواده کراس‌اورها ملحق شد و مانند تمام تولیدات کیا, اصول پایه‌ای در تمام طرح‌های شرکت را در خود جمع کرد. در همان سال‌ها, سورنتو به اندازه‌ای مطرح شد که به آن لقب برگزیده تولیدات و طراحی‌های شرکت کیا را دادند. در سال 2014, شرکت کیا با الهام و تکرار از طرح تولید قبلی خود, مینی ون کارنیوال که با نام سدونا معروف بود, اسکلت طراحی سراتوی جدید خود را پایه‌گذاری کرد و بعد از مدتی, به یکی از شرکت‌های ساخت کراس‌اورهای قدرتمند در دنیا معروف شد. این همان نسل سوم کیا سورنتو نام گرفت.

در سال‌های اخیر , شرکت کیا توانسته با کمک و همراهی مدیر ارشد دپارتمان M بی‌ام‌و, وارد لیست جهانی ساخت و طراحی کراس‌اورهای خانوادگی و با گنجایش ۷ سرنشین شود. در آینده‌ای نزدیک می‌توان شاهد حضور این خودروی جذاب در ایران باشیم. با توجه به تغییرات در فیس لیفت سورنتو, نمای جدید در جلو و عقب خودرو و بکار بردن گیربکس اتوماتیک 8 سرعته و در تیپ‌های V6 در نسخه جدید قابل مشاهده هستند. لازم به ذکر است که تمام تجهیزات و امکانات از نسخه‌های قبل, که بسیار باب میل طرفدارانش بود, در طرح جدید این خودرو تکرار خواهد شد.

 سورنتو

سورنتو و تیپ‌های متنوع آن در بازار

تمامی مدل‌های سورنتو در ۵ تیپ L، LX، EX، SX وLimited SX یا SXL عرضه شده است. سورنتو2018 از پایینترین تیپ L با قیمت 25.900 دلار و بالاترین تیپ SXLبا قیمت 44.500 دلار وارد بازار شد.

در نسخه جدیدی که سورنتو در دست کار دارد و هنوز وارد بازار جهانی نشده, پیش‌بینی می‌شود همین الگوی 5 تیپ تکرار شود و با تغییرات بسیار جذاب در طرح اصلی هرکدام, که با توجه به امکانات و تجهیزات بسیار قوی اعلام شده مانند سه ردیف بودن صندلی‌های کابین و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک, دیگر قیمتی کمتر از 45.000 دلار نمی‌توان برای آن تخمین زد.

بررسی تغییرات در فیس لیفت سورنتو

بیایید نگاهی به سورنتو و مدل‌های آن بیاندازیم, تغییرات فاحشی درآنها انجام نشده اما همان چند تغییر کوچک توانسته به شدت در موفقیت طرح جدید تاتثیرگذار باشد. در نمای جلوی خودرو در نسخه جدید و در تیپ SXL , می‌توان طراحی زیبای چراغ‌های جلو و مه شکن‌های مجهز به LED را مشاهده کرد. همانطور که می‌بینید, استفاده از کروم و تزیینات از جنس آن, به نوعی خاصیت طراحی‌ کیا در این مدل خودرو است.

اگر از پشت نگاهی به سورنتو بیاندازیم, متوجه چراغ‌های مجهز به LED و دیفیوز با طراحی تازه و با زهم جزییاتی از جنی کروم خواهیم شد. از نمای کناری هم مهمترین چیزی که می‌تواند چشم‌ها را خیره کند, رینگ‌های 19 اینچی با طراحی نوین است. در کل آنچه بیشتر جلب توجه نمود, استفاده بسیار از کروم و تزیین جزییات ماشین مانند کناره‌های پنجره خصوصا پنجره جلوی سورنتو و رینگ‌ها, با آن می‌باشد.

بررسی استانداردهای فنی در موتور و زیرمجموعه‌های آن در خودرو کیا سورنتو

در زمینه تغییراتی که در موتور سورنتو توسط شرکت کیا در طراحی‌های جدید مورد بازبینی قرار گرفته, عنوان شده که شرکت کیا در طراحی جدید خود ابتدا موتور توروبوشارژ 2 لیتری را از چرخه تولید کنار گذاشت. اما موتور 4 سیلندری با ظرفیت 2.4 لیتر و توان 185 و موتور 6 سیلندر V شکل با ظرفیت 3.3 لیتر و توان 290 اسب بخار تایید شد و مورد تولید مجدد قرار گرفت.

درباره موتور 4 سیلندری با ظرفیت 2.4 لیتر به نسبت موتور 6 سیلندر V شکل با ظرفیت 3.3 لیتر, بسیار مقرون به صرفه تر است. مشاهده شده درباره موتور 4 سیلندری, که به ازای هر 100 کیلومتر طی .مسافت در ترافیک شهری 10.6 لیتر، بزرگراه 8.1 لیتر و ترکیبی از هر دو 9.4 لیتر مصرف می‌شود.

از نکات مهم در زمینه تغییر و بهبود فنی طرح سورنتو مدنظر است‌, تغییر گیربکس و استفاده از گیربکس با طرح جدید و مصرف سوخت کمتر به دنبال آن, بسیار مورد توجه قرار گرفت. چون در طی آزمایش مشخص شد که سورنتو با طرح جدید در هر 100 کیلومتر جاده‌های شهر12.3 لیتر، بزرگراه 9.0 لیتر و ترکیبی 11.2 لیتر مصرف دارد. حال آنکه در ورژن جدید سورنتو 2018 با موتوری با ظرفیت 2.4 لیتر و گیربکس 6 سرعته و اتوماتیک در هر 100 کیلومتر شهر11.2، بزرگراه 8.4و ترکیبی 9.8 لیتر سوخت مصرف می‌کرد.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو با مبین خودرو

طراحی فضای داخلی سورنتو و تغییرات مهم آن به نسبت نسخه‌های قبل

از نظر تغییرات در طراحی داخلی سورنتو در ورژن جدید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • در کنار شبکه دیجیتالی فرمان, دریچه‌های عبور هوا قرار داده شده است
  • فرمان را با طراحی جدیدی ارائه کرده است
  • ایجاد سیستم باز و بسته شدن سقف خودرو(سانروف) بشکل پانورامیک
  • استفاده از چرم ناپا
  • طراحی سیستمس جدید برای تنظیم و کنترل الکتریکی صندلی‌ها در تیپ‌های SX و SXL
  • ایجاد تنوع در رنگ‌های پوشش‌های صندلی

سورنتو 

اینها مواردی بودند که طرفداران سورنتو را بیش از پیش مشتاق کرده‌اند. اما در کنار این موارد, تعدادی از نقاط ضعف هم به چشم می‌خورد, مخصوصا در کیفیت مواد بکار رفته در ساخت جزییات کابین وفضای داخلی سورنتو بسیار پایین است, حال اگر قرار باشد این ویژگی را در دیگر هم‌رده‌های سورنتو بررسی کنیم, متوجه پایین بودن استانداردهای ان نسبت به هایلندر یا سوبارو اسنت (Ascent) خواهیم شد.

درباره 7 سرنشینه بودن سورنتو باید خاطر نشان کرد که اولا این ویژگی منحصر به مدل‌های LX V6، EX V6، SX و SXL می‌شود, در ثانی در حالت سه ردیفه بودن صندلی‌های کابین, اگرچه ردیف‌های جلویی استاندارد و راحت است و مقیاس فضای لازم برای راحتی در حالت نشستن بسیار متناسب است(112 سانتی‌متر فضا در ردیف اول و 100 سانتی‌متری در ردیف دوم) که حتی از هم‌رده‌هایش به نوعی بیشتر هم هست, اما در مورد فاصله بین ردیف دوم و سوم کمی مشکل‌ساز و معیوب است. درباره فضای مربوط به صندوق عقب و انبار بار در پشت ماشین, 1076 لیتر است.

بررسی نرمی و راحتی در رانندگی با سورنتو

در این مورد خوب است بدانید, در سورنتو که بیشتر با موتور 4 سیلندر و با گنجایش 4.2 لیتر کار می‌کند, هدف طراحانشان, ایجاد یک ماشین جوان‌پسند و یا پرشتاب نبوده و نیست. سورنتو با سیستم تعلیق و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک, به راننده و سرنشینان سواری نرم و لذت‌بخشی را ارائه می‌کند. فرمان با درجه حساسیت بالا, در رانندگی در میان ناهمواری‌های جاده بسیار عالی عمل می‌کند. سیستم تمام چرخ متحرک در این نسخه بسیار کاربردی است, متناسب با مسیرهایی که خودرو در آن قرار دارد, قدرت و توان موردنیاز خودرو را تامین می‌کند.

اگر عاشق طبیعت‌گردی بصورت کاروانی هستید یا عاشق سفرهای دسته جمعی, سورنتو ماشینی مناسب و ایده‌ال برای شماست, چرا که موتور 6 سیلندر V شکل آن می‌تواند با ظرفیت کشش بالا تا 2268 را همراهی کند.

 سورنتو

برنامه‌ها, امکانات و تجهیزات رفاهی سورنتو

تعدادی از سیستم‌های اجرا شده در نسخه جدید سورنتو را با هم مرور می‌کنیم:

  • سیستم پشتیبانی هر نوع تلفن همراه و تبلت و استفاده از برنامه‌های مخصوص APPLE CARPLAY و اندروید
  • صفحه نمایشگر کابین با قابلیت لمسی وضخامت ۷ اینچ

این دو مورد گفته شده در تمامی نسخه‌های سورنتو قابل اجرا و استفاده است.

امکانات مربوط به تیپ SXL شامل سیستم  UVO کیا که مربوط به اطلاعات, کنترل صوتی و صدا و دیگر سرگرمی‌هاست. سیستم ردیاب و GPS خودرو که بصورت ماهواره‌ای که بر صفحه مخصوص با ضخامت 8 اینچ نمایش داده می‌شود.

در مدل‌های امروزی‌تر سورنتو, امکاناتی همچون پد شارژ وایرلس برای شارژ انواع گوشی و تبلت, و طراحی و استفاده از یکی از بهترین سیستم‌های صوتی هارمن کاردون در کابین خودرو(Harmon Kardon)

تجهیزات فنی و ایمنی دیگری همچون تکنولوژی کروز کنترل هوشمند برای کنترل فاصله تا خودروی جلویی, سیستم اخطار نقطه کور یا BSD به راننده, سیستم هشدار عبور از خط یا LDWS , قابلیت هشدار برخورد از جلو به راننده, سیستم هشدار دهنده و تشخیص ترافیک در عقب خودرو, و سیستم نظارت و کنترل اطراف خودرو که بطور اتوماتیک خودرو را در میان خطوط استاندارد مسیر و حتی در فاصله مناسب از خودرو جلویی قرار می‌دهد, در ورژن‌های گران‌تر سورنتو مانند EX  وجود دارد.

 سورنتو

در انتها باید منتظر ماند و طرح جدید این کراس‌اورهای شگفت‌انگیز را در بازار دید. مطمئنا با این تجهیزات و استانداردهای بالای در نظر گرفته شده, میزان سوخت پایین به همراه تغییر فنی در موتورها, و ... یکی از قدرتمندترین خودروهای کره‌ای توسط کیا, در اینده‌ای نه چندان دور صنعت خودروسازی ژاپن, و حتی رقبای امریکایی و اروپایی خود را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بهترین شرایط فروش خودرو در مبین خودرو که قدیمی‌ترین مجموعه‌های فروش اقساطی خودرو در تهران است که سال‌هاست انواع خودروهای خارجی و داخلی را در برندها و مدل‌های مختلف با بهترین تسهیلات به دست متقاضیان می‌رساند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :