قوانین حقوقی و قضایی مربوط به تصادفات رانندگی

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 15 اسفند 1399 در ساعت 21 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

قوانین حقوقی و قضایی مربوط به تصادفات رانندگی چگونه اجرا می شود؟   

تصادفات رانندگی که منجر به خسارات مالی و جانی می شود متأسفانه در کشور ما بسیار بالاست. به دلیل عدم مقررات قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان یا کیفیت خودروها و جاده ها تعداد زیادی از افراد در ایران دچار تصادفات رانندگی می شوند.

اولین چیزی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده و آنها را نگران می کند این است که قوانین حقوقی و قضایی پس از این تصادفات چگونه اجرا می شود و خسارتهای وارد شده را چه کسی جبران می کند؟ سوالات زیادی در این خصوص ذهن آنها را به خود مشغول می کند. به همین منظور در این مقاله به قوانین حقوقی و قضایی تصادفات می پردازیم.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

قوانین مربوط به تصادفات رانندگی که راننده آسیب ندیده است

در تصادفهایی که در آنها راننده در آن مقصر است ولی آسیب ندیده است معمولاً تمامی خسارتهایی که به ماشین یا به جان افراد و سرنشین ها وارد شده است را بیمه شخص ثالث پرداخت می کند.

قوانین مربوط به خسارتهای وارد شده به سرنشین ها در تصافات رانندگی

در صورتی که راننده مقصر بوده و سرنشین ها و خود راننده آسیب دیده اند معمولاً بیمه حوادث و بیمه شخص ثالث خسارتهای این تصادف را می پردازند و راننده نیازی ندارد بیمه دیگری را برای آنها بخرد.

قوانین مربوط به مستندات کافی برای مصدومیت راننده در تصادفات رانندگی

لازم است مستندات کافی و لازم برای ثابت کردن مصدومیت یا نقص عضو راننده ارائه شود. مدارکی که لازم است در این خصوص ارائه شود شامل موارد زیر است:

  • عکسی از صفحه بیمه نامه شخص ثالث و خسارتی که وارد شده است
  • گواهینامه رانندگی راننده مقصر
  • کارت مشخصات خودروی راننده مقصر
  • عکس تأیید شده بیمه نامه و صورت حساب آن که نشان می دهد حق بیمه پرداخت شده است
  • مستندات مبتنی بر نظر کارشناسی پلیس راهنمایی و رانندگی و قوه قضاییه
  • مستندات مربوط به کمیسیون های نیروی انتظامی و رسیدگی به پرونده

مدارک مورد نیاز برای اثبات مصدومیت راننده در تصادفات رانندگی

  • مستندات مربوط به مدارک پزشکی و درمانی راننده
  • مستندات مربوط به تأییده پزشک قانونی نیروی انتظامی
  • مستندات مربوط به اینکه راننده در حال تعقیب نیست

مدارک مورد نیاز برای راننده مقصری که در تصادفات رانندگی فوت می شود

  • مدارک و مستندات مربوط به معاینات جسد راننده فوت شده
  • مستندات مربوط به تأیید فوت راننده مقصر
  • مستندات مربوط به مدارک شناسایی راننده مقصر

روشهای پرداخت خسارت بیمه در تصادفات رانندگی

در صورتی که راننده مقصر باشد بیمه حوادث، خسارت آنها را پرداخت می کند. البته در صورتی بیمه نامه ها قابل استفاده هستند و راننده می تواند خسارتهای خود را از طریق بیمه جبران کند که دلایل و مدارک کافی وجود داشته باشد. به عنوان مثال در صورتی که تاریخ انقضای گواهینامه راننده به پایان رسیده باشد یا بنا به شرایطی مجاز به رانندگی نبوده باشد بیمه خسارت را پرداخت نمی کند.

به طور کلی باید گفت در هر تصادفی که رخ می دهد ابتدا باید مقصر آن حادثه شناسایی شود تا در مرحله بعدی به این مسئله پرداخته شود که جبران خسارتها به عهده چه کسی است؟ اما قوانین به همین سادگی هم نیستند. ممکن است شرایطی پیش بیایید که در آن فردی که مقصر و مسئول تصادف شناخته می شود هیچ تقصیری نیز نداشته باشد. معمولاً در این مواقع صندوق تأمین خسارات بدنی نیروی انتظامی است که خسارت را جبران می کند به ویژه زمانی که عابرین پیاده مقصر باشند و این تصادف منجر به فوت شده باشد.

در همین مورد بخوانید: چطور و از کجا خودرو اقساطی بخریم؟

توافق بین زیاندیده و مقصر در تصادفات رانندگی

گاهی ممکن است دو طرفی که با یکدیگر تصادف کرده اند خودشان به یک توافق رسیده و برای خسارتهایی که باید جبران شود به یک اتفاق نظر برسند. در این مواقع معمولاً روند رسیدگی به سرعت اتفاق می افتد و مشکلات کمتری برای طرفین ایجاد می شود. البته باید به این نکته توجه کنید که در این مواقع نیز پرداخت جریمه و خسارت از طرف فرد مقصر باید در مراکز پرداخت خسارت، مبلغی که برای جبران خسارت است را پرداخت کند تا پرونده مختومه شود.

تصادف با موانع و اجسام دیگر در تصادفات رانندگی

همین که نام تصادف را می شنویم معمولاً اولین تصویری که در ذهن افراد نقش می بندد تصادف با فرد یا اتومبیل دیگر است. در حالی که ممکن است یک راننده با اشیاء و اجسامی که در خیابانها یا جاده ها هستند تصادف کند.

در این گونه از تصادفها لازم است ابتدا پلیس راهنمایی و رانندگی نظر کارشناسی خود را مشخص کند و کروکی دقیق حادثه را بکشد پس از اینکه راننده مقصر شناخته شد و میزان خسارت مشخص شد، راننده موظف است خسارتهای تعیین شده را در مراکز پرداخت خسارت بپردازد.

اما در این تصادفات رانندگی، بیمه فقط خسارتهایی که به ماشین شما وارد شده است را جبران می کند و خسارتی را برای اشیاء یا اجسامی که از بین رفته اند نمی پردازد.

قوانین حقوقی و قضایی مربوط به تصادف با عابرین پیاده در تصادفات رانندگی

در برخی از مواقع نیز ممکن است رانندگان با عابرین پیاده تصادف کنند. در این مواقع همیشه هم نمی توان راننده را مقصر دانست و او را موظف به پرداخت جریمه دانست. زیرا در بسیاری از مواقع نیز این عابرین پیاده هستند که با زیر پا گذاشتن قوانین منجر به این تصادفات و خسارتها می شوند. در این تصادفات، قوانین حقوقی و قضایی ابتدا موارد زیر را بررسی می کند:

  • آیا عابر از معابر تعیین شده و مجاز برای عبور عابرین پیاده رد شده است یا از معابری که برای عابرین پیاده ممنوع هستند حرکت کرده است؟
  • در صورتی که عابر از محل مناسب عابرین پیاده عبور کرده باشد باید دید آیا راننده سرعت مجاز داشته یا با سرعت غیر مجاز حرکت کرده است؟
  • در صورتی که سرعت راننده نیز مجاز باشد باید خودرو کاملاً چک شود تا ثابت شود که خودرو نقص فنی نداشته است.
  • در صورتی که عابر مقصر باشد حتی اگر راننده نتوانسته باشد خودروی خود را کنترل کند زیرا عابر از محل غیر مجاز در حال عبور کردن بوده است این عابر است که مقصر شناخته می شود و راننده مشمول پرداخت دیه نیست. اما در صورتی که راننده مقصر شناخته شود باید خسارتها و دیه لازم را در تصادفات رانندگی پرداخت کند.

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :