H30 کراس ماشینی که خوب می تواند باشد

4 / 10
از 12 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 16 اسفند 1399 در ساعت 30 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

خودرو H30 کراس

H30 کراس محصول کشور چین است. امروزه چین توانسته در صنعت خودرو سازی سهمی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهد و در کنار کشورهایی چون آلمان قرار بگیرد. یکی از علت های این امر، وجود یک مربع قدرتمند خودروسازی در چین است. این مربع از چهار ضلع :  گروه فاو (FAW)، چانگان (Changan) ، سایک موتور ( SAIC Motor)  و در نهایت  از شرکت دانگ فنگ یا Dongfeng تشکیل شده است.

بخش فنگ شن (Fengshen) یکی از زیر مجموعه‌های دانگ فنگ می باشد که با همکاری گروه های نیسان ژاپن و پژو سیتروئن فرانسه در سال 2009 دست به تولید خودروهایی در سبک های مختلف و قیمت مناسب کردند.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودروهای خارجی

یکی از ماحصل های این تولیدات خودروی h30  کراس می باشد. این خودرو ترکیبی از سیتروئن الیزه 2000 و پژو 308 می باشد. این محصول در سال 2011 در نمایشگاه به نمایش درآمد و از همان سال وارد بازار شد. این محصول یک نمونه فیس لیفت شده از مدل h30 هاچ بک می باشد. ( فیس لیفت به تغییرات در طراحی بدون تغییرات در ساختار کلی را گویند ) پس از آن مدل هاچ بک h30  از رده خارج شد.

این ماشین در سال 96 و 97 توسط خودروسازی ایران خودرو وارد ایران شد. در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که این ماشین را وارد کردند نسل جوان به علت طراحی زیبایی که دارد به سمت h30 کراس جذب می شوند.

 کراس

طراحی ظاهری h30  کراس

در تولیدات خودروهای قیمت متوسط چینی همواره تفکر ارزان و بی کیفیت طراحان به چشم میخورد. این محصول گرچه شباهتی به کراس اوور در بازار ایران دارد اما یک محصول مستقل است.

از رو به رو که نگاه می کنیم با چراغ های نسبتا بزرگ و کشیده که از فناوری  led استفاده میکنند، مواجه میشویم. این چراغ ها حالتی براق و برجسته نیز دارند.  

  کراس

مه شکن های گرد تعبیه شده جزو طراحی های چند سال گذشته و ثابت ماشین های چینی شده است. به غیر از این کیفیت پایین سپر سیاه رنگ ماشین نیز به چشم می آید. جلو پنجره نسبتا با ارتفاع نیز یادآور مدل های دهه گذشته آسیایی  است.

یک مشکل عمده در طراحی فاصله زیاد چراغ های جلو با دماغه بوده. این امر باعث می شود هنگامی که ماشین از تپه ها و یا سراشیبی نسبتا تندی عبور میکند، با زمین برخورد داشته باشد.

 کراس

مشکل دیگر در طراحی این ماشین سپر سیاه رنگی است که از جلو به کناره های ماشین کشیده شده است و سعی در قدرتمند نشان دادن ماشین می کند اما به علت عدم تناسب با اندازه تایرها این کار بیشتر جنبه خنده داری به ماشین داده است تا قدرتمند. استفاده از خط میانی متداول است. h30 کراس نیز از این داستان مستثنی نیست. این خط از نزدیک گلگیر تا چراغ پشتی کشیده شده است.  اما نکته قدرتمند در طراحی بیرونی این ماشین استفاده از شیشه سوم برای صندلی های عقب است. این باعث فضا دادن بیشتر و نورگیر بودن صندلی های عقب شده است.

 کراس

به قسمت پشت این ماشین اگر نگاه بیاندازیم اولین موردی که نظرمان را به خودش جلب میکند چراغ های کشیده و بزرگ آن است. این طراحی شبیه به طراحی های ولوو طرحی عمودی دارد. انتخاب بین زیبایی یا طراحی نامناسب این چراغ ها را برعهده خوانندگان محترم می گذاریم. یک ویژگی جالب در طراحی این ماشین به چشم می خورد. آن هم دادن حاشیه تیره به عرض حدود بیست سانتی متری دور تا دور شیشه ی عقبی است. هرچه فکر کردم تا کاربرد خاصی را بتوانم برای این حاشیه متصور شوم. نتواستم جز این که باعث محدود تر شدن دید راننده و احتمالا بالا بردن خطر تصادفات است.

اما بر خلاف دید از بغل که سپر سیاه حس قدرتی القا نمی کرد. این سپر از پشت می تواند به بیننده حس قدرت بالایی را انتقال دهد. در این قسمت طراحان توانستند به مقصود خود برسند.

نتیجه از طراحی بیرونی

گرچه زیبایی و زیبا دیدن یک امر شخصی است و بیشتر وابسته به دید فرد است. اما از لحاظ علم طراحی خودرو، h30 کراس را نمیتوان خودرو چندان زیبایی دانست. این امر باعث شده است که h30  کراس بعد از 206 و 207 و برلیانس و ام وی ام در رده های بعدی طراحی زیبا قرار بگیرد. اما استفاده از گلگیرها و باربند متفاوت، حسی خوب برای دوست داران ماشین شاسی بلند که توانایی پرداخت بالا ندارند ایجاد می کند.

طراحی داخلی h30  کراس

با توجه به گفته خودمان در بالا که تفکر طراحان استفاده از کیفیت پایین است. در این جا نیز جنس استفاده شده برای کابین خودرو از کیفیت پایینی برخوردار است. اما برعکس قسمت بیرونی، از ظاهری ساده و زیبا سود می برد.

کراس

اولین ویژگی که به چشم می خورد، موج دار بودن داشبورد است. درست مانند 206، اطلاعات کلی مانند ساعت در وسط داشبورد به نمایش گذاشته می شود. مورد دیگری که به چشم میخورد صفحه لمسی در وسط کابین است. این صفحه 6.5 اینچی با کنترل های فیزیکی که در کنار خود دارد قابل استفاده و کاربری است. سیستم تهویه ی اتوماتیک هوا با استفاده از خروجی هایی که به صورت منطقی در کابین پخش شده است و با استفاده از کنترل های دایره ای ( به سبک خودرو های سال 2000 ) می تواند دمایی مطبوع را برای سرنشینان فراهم آورد.

مورد بعدی وجود کنترل های موسیقی و پاسخگویی به تلفن روی فرمان است. این باعث شده است که حین رانندگی، راننده بدون وجود خطر بالا بتواند با تلفن حرف بزند.

مورد آخر در طراحی کابین جلو، پشت آمپر است. پشت آمپر از سه دایره مجزا تشکیل شده است که در قسمت وسط آن سرعت و در کناره ها اطلاعاتی مانند بنزین و دور موتور و... داده می شود.

فضای داخلی

مواد استفاده شده در این قسمت درست مثل سایر قسمت های ماشین. از کیفیت پایینی برخوردار است. این امر باعث شده رانندگی طولانی مدت باعث ایجاد حس ناخوشایند و درد در ناحیه کمر شود. البته شاید بهترین قسمت طراحی ماشین را بتوان این قسمت نامید. چرا که بخاطر بالا بودن سقف ماشین فضای دلپذیری برای سرنشین های عقب فراهم می شود. همچنین ظرفیت صندوق عقب ماشین میتواند تغییر کند. صندوق عقب ماشین  در حالت معمولی حدود 400 لیتر گنجایش دارد. و از آن جایی که صندلی های عقب قابل خم شدن هستند، ظرفیت صندوق عقب به چیزی بیشتر از سه برابر افزایش پیدا می کند.

 کراس

در مجموع از طراحی داخلی و خارجی h30 کراس و کیفیت مواد استفاده شده در آن می توان  گفت که این ماشین در رده میانی قیمت قرار میگیرد.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو با مبین خودرو

موتور h30  کراس

سازنده h30  کراس دو نوع موتور برای آن طراحی کرده است. قابل پیشبینی است که ایران خودرو نوع ضعیف تر آن را، به دلیل تامین قطعات و هم خانواده بودن آن با موتورهای پژو انتخاب کرده است.

هر دو نوع موتور مورد استفاده h30  کراس 4 سیلندری بوده و از حجم بنزین 1.6 لیتری بهره می برند. اما تفاوت آن ها در کجاست؟ با توضیح هر کدام در ادامه خواهیم فهمید.

دو نوع موتور ساخته شده برای h30  کراس

  • موتور 4 سیلندری 1.6 لیتری  ATU5
  • موتور 4 سیلندری 1.6 لیتری  A16

 موتور ATU5

این همان نوع موتوری است که ایران خودرو به آن علاقمند است. این نوع از موتور در خودروهای 206 تیپ 5 از آن استفاده می شود. دلیل استفاده از این نوع موتور را می توان در زمان ظهور این موتور در سال 2000 دارای توانایی بالایی نسبت به بقیه موتورها بود. از آن رو این موتور مورد اقبال ایران خودرو قرار گرفت تا در محصولات خود از آن استفاده کند.

 ویژگی های موتور ATU5

  1. سیستم  4 سیلندر خطی 16 سوپاپ دارای سیستم پخش سوخت چند نقطه ای
  2. حداکثر قدرت 105 اسب بخار
  3. حداکثر دور موتور 5.750 RPM
  4. حداکثر گشتاور تولیدی 142 نیوتون متر
  5. شتاب صفر تا 100 کیلومتر 12 ثانیه  ( در حالت اتوماتیک 13 ثانیه )
  6. حداکثر سرعت 183 کیلومتر بر ساعت ( در حالت اتوماتیک 171 کیلومتر بر ساعت )
  7. میزان مصرف سوخت 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر ( 7 لیتر مصرف در حالت اتوماتیک)
  8. دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 – تولید CO2 در بهترین حالت حدود 155 تا 167 گرم در هر کیلومتر است.

نیروی موتور توسط 2 جعبه دنده دستی  و اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل میشود. گیربکس به کار رفته برای شرکت AISIN بوده ولی با وجود این که این شرکت بسیار معتبر است این نوع از گیربکس از رده خارج شده است. این جعبه دنده دارای سه حالت اسپرت و حرکت نرم و حرکت در مسیر شیب دار است. یکی دلیل از رده خارج شدن این جعبه دنده نداشتن سرعت عمل مناسب برای تعویض این حالت هاست.

موتور A16

نمونه پیشرفت تر مدل قبلی موتور H30  کراس بوده که هم اکنون نیز در حال تولید و استفاده می باشد.

ویژگی های موتور A16

  1. حداکثر قدرت 122 اسب بخار
  2. حداکثر دور موتور 6.000  RPM
  3. حداکثر گشتاور تولیدی 152 نیوتون متر
  4. شتاب صفر تا 100 کیلومتر 10.5 ثانیه ( در حالت اتوماتیک 12 ثانیه )
  5. مصرف سوخت 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر ( در حالت اتوماتیک 6.8 لیتر مصرف )

سیستم جعبه دنده مانند سیستمی است که برای موتور ATU5 استفاده میشود. همانطور که گفته شد این نوع از موتور گرچه قدرت عملکرد بالاتری دارند اما از بازار داخلی ایران حذف شده اند.

امکانات H30 کراس

این خودرو را از دو زاویه باید نگاه کرد. اول از دید رقابت با شرکت هایی مثل بنز و ... در این حالت واقعا تجهیزات به کار رفته ابتدایی و ساده می باشد و کمتر می تواند نیاز سرنشینان را برطرف کند. اما اگر از دید خودروهای داخلی چون پراید به این ماشین نگاه کنیم متوجه می شویم که این ماشین دارای امکانات مناسب و قابل قبولی برای ما می باشد.

ایمنی H30  کراس

ایمنی همواره یکی از بخش های مهم و دغدغه آفرین خودروسازان بزرگ بوده است. و آن ها انواع تست های ممکن را روی ماشین ساخته شده خود پیاده می کنند. اما H30  کراس مانند اکثر خودروهای موجود در داخل تنها به ظاهر خود پرداخته است و امنیت حلقه ی کمرنگ تر این زنجیره بوده است. اما به هرحال برای اجازه تولید داشتن و داشتن برخی گواهی نامه ها مجبور است برخی از موارد را رعایت کند. از جمله موارد زیر:

  1. تجهیز ماشین به ترمز های ضد قفل ABS
  2. سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز EBD
  3. دارا بودن 4 کیسه هوا برای تمام سرنشینان
  4. وجود داشتن اتصالات مورد نیاز برای نصب صندلی کودک
  5. کمربند ایمنی پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :