نگاهی به تولید رانا توسط ایران خودرو

4 / 10
از 8 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 6 فروردین 1402 در ساعت 15 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رانا یک خودروی تولید داخلی است که ایران خودرو چند سال پس از تولید سمند به عنوان اولین خودروی ملی،در اواسط دهه ی 80 شمسی، با توجه به این نکته که تقاضا برای خودروهای اقتصادی جدید روز به روز افزایش می یافت در صدد تولید و رونمایی یک مدل دیگر از خانواده ی خودروی ملی بود تا بتواند از بازار خودروهای اقتصادی نهایت استفاده را ببرد به همین جهت تولید رانا در دستور کار ایران خودرو قرار گرفت.

ایران خودرو در همان اواسط دهه ی 80 پروژه ی تولید رانا با کد x12 را آغاز کرد.حدود یک سال پس از تولید مینیاتور توسط سایپا،ایران خودرو x12 را در مراسمی با حضور مقامات بلند پایه ی کشوری معرفی کرد. مجیدشیخانی،قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو،چند ماه قبل از رونمایی پروژه ی x12 تحت عنوان رانا با ایسنا مصاحبه کرد و در مورد پروژه ی x12 ادعاهای جالبی کرد که بعد از گذشت چند ماه دروغ بودن ادعاهای آن برای همه ثابت شد.شیخانی در مصاحبه ی خود ادعا کرده بود پلتفرم رانا به پژو 206 هیچ ارتباطی ندارد و قرار است این خودرو را روی یک پلت فرم کاملا جدید بسازند.از ادعاهای عجیب و خنده دار شیخانی در مورد تولید رانا طراحی و توسعه ی پلتفرم این خودرو و سازگار کردن اکسل جدید و تیونینگ آن بود که قرار است با همکاری پورشه و ایران خودرو ساخته شود.ما قضاوت در این موارد را به مردم که بهترین قاضی هستند واگذار می کنیم.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

رونمایی از رانا:

در 29 فروردین 88 ایران خودرو پس از کش و قوس های فراوان مراسمی برگزار کرد که در آن علاوه بر رونمایی از رانا، به تودیع منطقی و معارفه ی نجم الدین،به عنوان مدیر عامل سابق و جدید گروه صنعتی ایران خودرو هم پرداخت.ایران خودرو در این مراسم ادعا کرد رانا را در سال 88 با قیمت بین 10 تا 12،5 میلیون تومان وارد بازار خواهد کرد.که البته رانا در بهار سال 91 با قیمتی بیشتر از آن که ایران خودرو ادعا کرده بود وارد بازار خودروی کشور شد.

طبق معمول ایرانی ها از هر خودرویی که ایران خودرو طراحی و تولید می کند استقبال می کنند از رانا هم استقبال بسیار خوبی صورت گرفت.درست است که رانا خودروی خوبی است اما این درست نیست که صنعت خودروسازی ما با اینکه بیش از 50 سال از آغاز فعالیتش می گذرد با کارهایی جزئی مثل تغییر دادن چراغ های یک خودرو اسم دومین خودروی ملی را روی آن بگذارد.البته بحث در مورد این مطلب نیاز به مباحث جداگانه ی دیگری دارد که در حوصله ی این مطلب نیست.

ما در این مطلب قصد داریم به معرفی کلی این خودرو بپردازیم و با بیان مزایا و نقاط مثبت آن ،دلایلی برای خرید رانا بیان کنیم.

معرفی فنی خودروی رانا:

ایران خودرو،رانا را به موتور معروف خود یعنی tu5 مجهز کرده است. tu5 یک موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری 16 سوپاپ با 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتون متر گشتاور در 4 هزار دور در دقیقه است که برای ارسال این خروجی ها به محور جلو از یک گیربکس 5 دنده کمک می گیرد.

این موتور با بهره مندی از استاندارد آلایندگی یورو 4،در جاده مصرف سوختی معادل 5،4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد و بنزین مصرفی آن در حالت ترکیبی 6،6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی می باشد.رانا می تواند صفر تا 100 را در 12 ثانیه پر کند و بنابر اعلام ایران خودرو حداکثر سرعتی برابر با 189 کیلومتر بر ساعت دارد.

همچنین ابعادی به طول 4292 میلی متر و عرض 1684 میلی متر و ارتفاع 1453 میلی متر است و طول بین دو محور آن 2445 میلی متر می باشد و در دسته ی سدان های کامپکت قرار می گیرد و وزن خالص آن 1109 کیلوگرم، بدون سرنشین و تجهیزات اضافی و با سوخت پر می باشد.

بررسی مزایا و نقاط قوت خودروی رانا:

کم مصرف بودن و استفاده از موتور خوب TU5:

موتور TU5 تقریبا در ایران برای همه آشناست.ایران خودرو در بسیاری از محصولات خود از جمله پژو 206،پژو SLX 405 و پارس از این پیشرانه استفاده کرده است.این پیشرانه با وجود اینکه مصرف سوخت بسیار کمی دارد ولی دارای شتاب و قدرت خوبی است که باعث جلب نظر خیلی از افراد شده است.

همان گونه که در معرفی فنی این خودروی بیان کردیم این موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری 16 سوپاپ، دارای حداکثر 105 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند و نسبت تراکم آن 10،5 می باشد و در سیستم انژکتوری خود از پاشش چند نقطه ای استفاده می کند.البته ایران خودرو موتور TU5 که برای رانا استفاده کرده تغییراتی در بخش منیفولد ورودی و محل سنسور منیفولد و نوع جرقه کویل ایجاد کرده است.

نمای خارجی زیبا:

تشخیص دادن این موضوع که رانا و 206 صندوق دار طراحی هایی مشابه یکدیگر دارند اصلا کار مشکلی نیست و حتی کسی هم که سررشته ای از طراحی خودرو ندارد به راحتی این موضوع را تشخیص می دهد.تنها تفاوتی که رانا و 206 صندوق دار با هم دارند چراغ های خودرو می باشد که ایران خودرو رانا را با اندکی تغییر در چراغ های آن طراحی کرده است.

اما به طور کلی کار طراحان ایران خودرو خوب بوده و می توان گفت طراحی رانا قابل قبول می باشد و حتی عده ای طراحی کلی  آن را بهتر از 206 صندوق دار می دانند و در قسمت جلوی خودرو که به اصطلاح به آن رخ خودرو می گویند و بیشترین زیبایی خودرو مربوط به بخش جلویی آن می باشد موفق عمل کرده اند.طراحان ایران خودرو توانسته اند بین چراغ ها و جلو پنجره هماهنگی خوبی ایجاد کنند و باعث باوقار شدن این خودرو شوند.از دیگر مواردی که به زیبایی ظاهر خودرو کمک کرده و باعث خاص تر شدن آن شده می توان به دو چراغ مه شکن روی دو گوشه ی سپر و دریچه های ورودی هوا که بین این دو قرار گرفته اند و همچنین دو خط روی کاپوت اشاره کرد.

اما با اطمینان می توان گفت کناره های رانا و پژو 206 صندوق دار هیچ تفاوتی باهم ندارند جز تفاوت اندکی که در شکل نمای کناری چراغ های جلو و عقب و در رینگ ها است،که البته آنها هم نتوانستند تغییر قابل ملاحظه ای در ظاهر آن ایجاد کنند ما تفاوت دیگری در این قسمت نمیبینیم.

اما رانا توانسته تغییراتی از جمله بالا بردن ارتفاع صندوق عقب و طراحی تخت تر قسمت بالای آن تفاوت زیادی در بخش پشتی با 206 صندوق دار ایجاد کند.البته این قضیه که چراغ های عقب رانا و 206 خیلی متفاوت نیستند درست است اما طراحی رانا در بخش عقب خودرو هم قابل قبول بوده.از دیگر تغییرات رانا در بخش عقب خودرو  می توان دو چراغ مه شکن روی سپر را نام برد که باعث زیباتر شدن عقب این خودرو شده است.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو با مبین خودرو

ایمنی خوب خودروهای رانا

معمولا هنگام بررسی سیستم ایمنی خودرو دو بخش مورد توجه قرار می گیرد.که آنها عبارتند از :

تجهیزات و امکانات ایمنی ارائه شده توسط کارخانه خودرو سازی

از نظر امکانات ایمنی و امنیتی رانا توانسته خود را به تجهیزات و آپشن های خوب و مورد قبولی مجهز کند.از جمله این امکانات میتوان کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سیستم ایموبلایزر (ضد سرقت)، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز، هشدار دهنده موانع عقب، سیستم مالتی پلکس (عیب یابی هوشمند) ،قفل مرکزی با ریموت کنترل، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع را بیان کرد.اولین خودروی تولید داخل که استاندارد محافظت از عابر پیاده هنگام تصادف در آن رعایت شده است رانا می باشد.

دریافت ستاره های ایمنی و تست تصادف از موسسه های مربوطه

رانا هم مانند دیگر خودروهای داخلی که تقریبا هیچ کدام تست تصادف مشخصی ندارند متاسفانه این تست را دریافت نکرده است.

داشتن ترمزهای قوی:

این خودرو از ترمزهای دیسکی برای چرخ های عقب و جلوی خود استفاده میکند و حتی چرخ های جلوی خود را به ترمز دیسکی خنک شونده مجهز کرده که کارایی بهتری دارد.این در حالی است که خودروی کیا سراتو آپشنال که در حال حاضر قیمتی حدود 150 میلیون تومان دارد برای چرخ های عقب خود از ترمز کاسه ای استفاده می کند.

از دیگر مزایای این ترمزها میتوان سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD را نام برد که ایران خودرو رانا را به آن ها مجهز کرده است.

طراحی داخلی خودرو:

تقریبا می توان گفت همه ی خودروهای ایرانی در این بازه ی قیمتی از مواد اولیه و کابین هایی با کیفیت ساخت پایین استفاده میکنند و رانا هم از این قاعده مستثنی نیست اما اگر شما داخل خودروی رانا را نگاه کنید متوجه تفاوت زیادی که با پژو 206 صندوقدار دارد خواهید شد .

رانا با فرم کلی خوب داشبورد و حجم پردازی‌های منطقی آن و همچنین استفاده از پنل های بدنه دینامیک و دارا بودن دسته دنده ی زیبا سعی بر جبران کمبود کیفیت ساخت و مواد اولیه ی پایین داشته و تا حد زیادی هم موفق عمل کرده است.در مقایسه ی رانا با 206 و تندر 90 باید گفت که فرمان رانا طراحی غربیلک خوبی دارد و چیزی بین فرمان تندر 90 و 206 می باشد.دریچه های تهویه ی آن مانند تندر 90 و دکمه ها و کنترل های آن مشابه 206 است.شما روی صندلی رانا راحتی بیشتری نسبت به 206 خواهید داشت زیرا رانا فوم صندلی های خود را تغییر داده و تنها ایرادی که می توان از قسمت عقب رانا گرفت کمبود فضای پا برای سرنشینان می باشد ولی باز هم در مقایسه با 206 فضای سرنشینان عقب رانا بیشتر است و البته این موضوع برای خانواده های کم جمعیت اصلا اهمیت ندارد.از دیگر خصوصیات کابین رانا باید به ارگونومی خوب آن و طرح ساده و دلچسب صفحه کیلومتر وآمپرها اشاره کرد.

سئو

آپشن های زیاد رانا

ایران خودرو توانسته رانا را به امکانات،تجهیزات و آپشن های خوبی مجهز کند که مهمترین آن ها عبارتند از : فرمان هیدرولیک، پخش MP3، بلندگوهای جلو و عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، برقی بودن تنظیم آینه‌های جانبی ،داشتن آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد، برقی بودن شیشه بالابرهای در جلو و عقب ، تریم مشکی، رینگ فولادی 14 اینچ، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان تلسکوپی (جمع شونده)، بازکردن قفل در صندوق عقب از داخل خودرو،صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، سیستم کنترل بخار بنزین و یکی دو مورد دیگر.

هرچند این تجهیزات قابل مقایسه با مدل های چینی نیستند اما می توان گفت تجهیزات و امکانات رانا از دیگر خودروهای تولید ایران بیشتر است و مجهز بودن یک خودروی داخلی به این همه آپشن امیدوار کننده می باشد.ایران خودرو به دلیل مجهز کردن رانا به آپشن های فراوان نتوانست آن را با قیمتی پایین روانه ی بازار خودرو کند.

احساس رضایت هنگام رانندگی

ایران خودرو توانسته در بحث شتاب گیری رانا بسیار بهتر از خانواده ی پژو 206 عمل کند و شما با یک بار رانندگی با این خودرو متوجه کیفیت سواری بالای آن خواهید شد.هنگام شتاب گیری در تست رانندگی متوجه عملکرد بهتر آن در مقایسه با 206 صندوق دار V8 و حتی پژو 206 تیپ 5 خواهید شد و کپ موتور اولیه ی 206 در آن وجود ندارد.عملکرد خوب و نرم و کارکرد راحت با گیربکس خودرو که البته طراحی خاص دسته ی دنده به آن کمک کرده از موارد قابل توجه هنگام رانندگی با رانا  می باشد.

ایران خودرو ادعا کرده سیستم تعلیق رانا ارتقا یافته ی 206 است که البته در خنثی سازی ناهمواری های جاده عملکرد خوبی داشته است و بسیار بهتر از سیستم تعلیق در 206 هاچ بک عمل می کند اما بین سیستم تعلیق رانا و 206 صندوق دار تفاوتی وجود ندارد.همه ی این موارد باعث می شود شما هنگام رانندگی با رانا احساس خوبی را تجربه کنید.

بهترین شرایط فروش خودرو در مبین خودرو که قدیمی‌ترین مجموعه‌های فروش اقساطی خودرو در تهران است که سال‌هاست انواع خودروهای خارجی و داخلی را در برندها و مدل‌های مختلف با بهترین تسهیلات به دست متقاضیان می‌رساند.

 

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :