نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

5 / 10
از 2 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 28 اسفند 1399 در ساعت 35 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

اهمیت نگهداری خودرو:

هر راننده و مالک خودرو می بایست در خصوص نگهداری خودرو اطلاعات کافی داشته باشد. مطالعه دفترچه راهنمای صادر شده از سوی کمپانی ها و آگاهی از دستورالعمل های نگهداری خودرو برای حفظ کیفیت و جلوگیری از خرابی و کاهش استهلاک وسیله نقلیه ضروری است.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

در این جا به بیان برخی از مهم ترین نکات در خصوص مراقبت و نگهداری خودرو می پردازیم:

تعویض روغن خودرو:

روغن موتور اگر در فواصل منظم و به موقع تعویض گردد باعث طول عمر و کارکرد روان تر خودروی شما می شود. همچنین به دلیل آلودگی بنزین ها می بایست صافی بنزین نیز با هر دو بار تعویض روغن موتور، عوض شود. بهتر است هر 50 هزار کیلومتر روغن گیربکس نیز تعویض گردد.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

تعویض تسمه تایم:

تسمه تایم معمولاً در اثر برخورد پیستون با سوپاپ ها پاره می شود. برای جلوگیری از وقوع پارگی، تسمه می بایست در زمان مناسب به شرح ذیل تعویض گردد:

  • پژو 405 و پارس و 206 با موتور TU5 : 60000 کیلومتر
  • پراید : 100000 کیلومتر
  • رنو مگان 2000 : 60000 کیلومتر
  • رنو لوگان ( تندر ) : 40000 کیلومتر
  • هیوندای آوانته : 100000 کیلومتر
  • هیوندای ورنا : 65000 کیلومتر
  • کیا ریو : 65000 کیلومتر
  • مزدا 323 : 70000 کیلومتر
  • تویوتا کرولا 2005 – 2012 : 90000 کیلومتر

در همین مورد بخوانید: چطور و از کجا خودرو اقساطی بخریم؟

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

تعویض فیلتر هوا:

فیلتر هوا به طور استاندارد هر 6 ماه می بایست تعویض گردد، ولی اگر در شهر آلوده ای زندگی می کنید به شما توصیه می کنیم با هر بار تعویض روغن و یا سالانه 4 بار فیلتر هوا تعویض گردد. بهتر است برای منظم بودن در نگهداری خودرو برای لوازم تعویضی و مصرفی دفترچه ثبت تاریخ و کیلومتر داشته باشید.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

چک کردن چرخ و لاستیک ها:

مساله مهم کیفیت لاستیک ها می باشد که بهتر است آج لاستیک و والف های ورودی هوا مرتب کنترل گردند، به خصوص اگر در جاده های برون شهری تردد می کنید. باد لاستیک ماهانه باید تنظیم گردد و در صورت نیاز چرخ ها نیز بالانس گردند. همچنین چرخاندن درجای فرمان موجب خرابی لاستیک ها می گردد.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

بازرسی سیستم ترمز:

یکی از مهمترین قسمت ها در زمینه نگهداری خودرو ترمز می باشد. ترمز ها می بایست سالانه دو بار چک شوند. لنت ها به موقع تعویض شوند و سطح روغن ترمز کنترل شود.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

چک کردن باتری:

از خاموش ماندن و استارت نخوردن خودرو برای روز های متوالی خودداری کنید. در باتری های آبی چک کردن سطح مایع در تمام خانه ها به صورت ماهانه باید صورت گیرد که با گرمتر شدن هوا این بازه زمانی کوتاه تر می شود. باتری های خشک نیاز به نگهداری خاصی ندارند.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

سطح روغن در موتور خودرو:

در بحث نگهداری خودرو کنترل روغن موتور اهمیت ویژه ای دارد. سطح روغن می بایست زمانی که خودرو گرم است به صورت هفتگی کنترل شود. به این صورت که میله روغن سنج را خارج نموده، تمیز می کنید و سپس درون محفظه روغن قرار داده و بیرون می کشید. پس از افقی نگه داشتن میله میزان روغن باید بین Add و Full باشد.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

وایر شمع خودرو:

با هر بار تنظیم موتور وایر شمع ها باید بوسیله مکانیک مجرب بررسی شوند و بهتر است پس از 8000 کیلومتر تعویض گردند. تمام وایر شمع ها باید تعویض شده و ترجیجاً جنس توصیه شده کارخانه باشند.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

مایع شستشوی شیشه خودرو:

ظاهراً این مورد در زمینه نگهداری خودرو اهمیت زیادی ندارد ولی بازدید هفتگی و پر کردن مخزن و اطمینان از سالم بودن شلنگ ها می تواند به شفافیت روزانه شیشه ها و دید مناسب راننده کمک کند. شیشه شوی بهتر است به صورت روزانه استفاده شود تا از ایجاد رسوب و قطع جریان جلوگیری گردد.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

چراغ های اخطار مهم را نادیده نگیرید:

اکثر اوقات اخطار های موتور خودرو ناشی از مشکلات جدی نیست ولی اگر مراقبت و نگهداری خودرو برایتان اهمیت دارد، برای احتیاط به محض هشدار و اعلام چک موتور سریعاً به نزدیک ترین تعمیرگاه معتبر برای عیب یابی مراجعه نمایید.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

شستشوی بدنه خودرو:

ذکر این نکته در نگهداری خودرو ضروری است که گرد و خاک و چربی نباید برای مدت طولانی روی بدنه خودرو بماند. برای صرفه جویی در مصرف آب، شستشوی هر دو هفته یک بار بدنه کفایت می کند. همچنین داخل اتاق می بایست با مواد مناسب و دستمال نرم تمیز گردد. فرمان و دنده محل تجمع باکتری هستند که بهتر است مرتباً ضدعفونی گردد.

نکات مهم و ضروری در نگهداری خودرو

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :