نکات مهمی که در خرید خودرو صفر باید توجه کرد

7 / 10
از 4 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 2 تير 1401 در ساعت 59 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مقدمه خرید خودرو

خرید خودرو، در عین شیرین بودن، دارای سختی های خود است. وقتی بحث خرید خودرو پیش می آید، باید به مواردی دقت داشت تا از خرید یک خودرو با کیفیت، اطمینان حاصل کرد. امروزه با توجه به گرانی خودرو، خرید خودرو مستلزم داشتن پول زیاد می باشد که این پول می توان از طریق وام یا قرض بدست آورد.

در حال حاضر، خودرو های خارجی نیازمند مبالغ هنگفتی می باشند و در مقابل آن، خودرو های داخلی نیازمندی مالی کمتری نسبت به همتایان خارجی خود دارند. حتما در هنگام خرید خودرو، چه از نوع داخلی آن چه خارجی، باید نکات مربوط به خرید آن را به صورت دقیق و مو به مو اجرا کرد تا فرآیند خرید به درستی طی شود. خرید خودرو، مستلزم صرف هزینه گزافی می باشد؛ بنابراین نباید به سادگی از معقوله ی خرید خودرو گذشت و باید تک تک مراحل اعم از انتخاب، خرید، دریافت و خدمات پس از فروش را مطالعه نمود و به درستی آن ها را پیاده کرد.

نکاتی که خریداران خودرو باید آن را سرلوحه کار خود قرار دهند، از مرحله تحقیق، انتخاب و خرید شروع شده و به مراحل دریافت و تحویل می رسد و در مراحل بعد به قسمت نگهداری و خدمات پس از فروش می رسد. بسیاری از خودروساز ها، خدمات پس از فروش ضعیفی را به خریدار عرضه می نمایند. از طرفی دیگر امکان این وجود دارد که خودرو خریداری شده از نمایشگاه های ماشین، با تعویض قطعات اصلی، سعی در افزایش سود خود داشته باشند که باید همه ی این امور را رعایت کرد و قدم به قدم آن را چک کرد تا یک خرید مطمئن حاصل شود. در مقاله زیر، سعی بر این شده نکات مهمی را که حین خرید خودرو صفر، لازم است رعایت شود تا خودرو مناسب شما، تحویل داده شود را گوشزد می نماییم.

در همین مورد بخوانید: فروش اقساطی خودرو های داخلی

ارکان اصلی خرید خودرو صفر

بررسی مشخصات فنی و میزان سوخت خودرو مورد نظر

این مورد شامل بررسی نوع موتور خودرو، میزان حجم بنزین آن، میزان سوخت بنزین به ازای کیلومتر، نوع گیربکس آن و دستی یا اتومات بودن آن، سیستم تعلیق و کیفیت آن و سایر موارد مشابه می باشد.

بنا به نیاز هرشخص، مشخصات خودرو با توجه به سلایق او مطابقت داده می شود و اگر مناسب بود، مایل به خرید آن می شود. یعنی ممکن است یک خودرو با مشخصات بالا و آپشن های مطلوب برای نیاز یک شخص زیاد باشد بنابراین با توجه به مطلوب بودن خودرو، آن خودرو مناسب آن شخص نمی باشد.

رانندگی کردن با خودرو مورد نظر بسیار مهم است

برای خرید خودرو فقط به دیدن دفترچه راهنمای آن یا تبلیغات و آپشن های موجود که در صفحات مجازی نوشته شده است اکتفا نکنید؛ زیرا هدف تبلیغات بزرگ نمایی ویژگی ها و نمایش ندادن معایب است. بسیاری از کارخانه های خودرو سازی و برند خودرو سازی جهان، برای تست خودرو های خود را در اختیار خریداران قرار می دهد تا آن ها بتوانند با مزیت های خودرو آشنا شوند و معایب های آن را بفهمند تا بتوانند یک خودرو خوب و مناسب دریافت نمایند. بنابراین رانندگی پیش از دریافت خودرو، از ملاک های انتخاب برتر بوده و حتما پیشنهاد می شود.

خرید خودرو داخلی یا خارجی ؟

هنگام انتخاب بین خودرو داخلی یا خارجی، خیلی از ماها با خود فکر می کنیم که خودرو خارجی بسیار با کیفیت تر است و درصد خرابی قطعات آن و استهلاک آن کم است؛ بنابراین به سمت خرید آن خودرو راغب می شویم. در این موارد باید بگوییم که تعدادی موارد مشاهده شده است که این ویژگی ها را نقص می کند. برای مثال خودرو ساز های چینی که در بدو ورود به دنیای ساخت و ساز خودرو، با کیفیت پایین قطعات خود و ساخت خودرو با قطعات ضعیف تر، سعی در گرفتن بازار دارند. این خودرو که به سبب قیمت پایین تر، مورد توجه مردم قرار می گیرد باعث می شود که خریدار از خریدن چنین خودرویی اظهار پشیمانی کند.

در همین مورد بخوانید: چطور و از کجا خودرو اقساطی بخریم؟

مورد دیگری که مشاهده می شود این است که خریدار، خودرویی را می خرد که تعداد زیادی از آن تولید نمی شود یا بر اثر تحریم و جمع شدن کارخانه تولیدی آن در کشور، بدست آوردن قطعات یدکی آن بسیار سخت بوده و به نوعی پس از اولین خرابی، خریدار به دردسر می افتد. بنابراین باید به این موارد دقت کنیم و فقط ملاک را خرید خودرو زیبا با امکانات قوی و قیمت مناسب نکنیم؛ بلکه خدمات پس از فروش و شرایط اقتصادی کشور نیز باید در انتخاب ما دخیل باشند و روی تصمیمات ما اثر گذار باشند.

شرایط تحویل خودرو و شرایط پرداخت هزینه

در ابتدا باید شرایط خرید را حتما بررسی کنید. بسیاری از تولید کنندگان خودرو با ارائه پیشنهاد های به ظاهر جذاب، سعی در جذب مشتری می کنند و پس از خرید خودرو، خریدار جزئیات تازه ای از قرارداد را می فهمد.

برای جلوگیری از این عمل، ابتدا باید جز به جز قرارداد و بند های آن را بخوانیم و برای اطمینان بیشتر از کارشناسان سوال های مورد نظر را بپرسیم تا از خرید خود مطمئن شویم. گام بعدی شرایط تحویل خودرو است. بسیاری از تولید کنندگان آن طور که در قرار داد قید می کنند خودرو را در زمان موعود تحویل خریدار نمی دهند که این مورد در کشورمان بسیار رخ داده است. خریدار پس از انعقاد قرار داد، در زمان دریافت خودرو، خودروی خود را دریافت نمی کند. این مورد نیز باید کنترل شود تا از بروز مشکلات آتی جلوگیری شود.

توجه و دقت به شرایط حقوقی تنظیم سند قرارداد

مهم ترین نکته ی که می توان بیان کرد در خرید خودرو، شرایط تنظیم سند قرارداد می باشد اما چرا؟

سند قراردادی که بین شما و طرف قرارداد امضا می شود، قابل پیگیری در مراجع قضایی و محاکم قانونی است؛ بنابراین باید به اندازه کافی راجع به آن اطلاعات داشته باشید تا در دام آن ها گرفتار نشوید؛ زیرا امکان این وجود دارد که طوری سند را تنظیم و از کلمات فنی استفاده نماید که بتوانند علیه شما از آن استفاده نمایند. بنابراین بهتر است قبل از امضا قرارداد، راجع به آن با یک مشاور حقوقی مشورت نمایید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

در بعضی از قرارداد ها، این امکان و ویژگی لحاظ شده است که بتوان شرایط انتقال به غیر وجود داشته باشد که به اصطلاح به آن امکان صلح می گویند. باید این نکته را در نظر بگیرید که اگر در بین بازه زمانی ثبت نام تا موعد تحویل خودرو بنا به دلایل متعددی مانند نیاز مالی یا قادر نبودن به پرداخت اقساط، قصد فروش یا انتقال مالکیت به شخص دیگر را داشته باشید، باید این نکته که امکان انتقال مالکیت وجود داشته باشد را در قرارداد ذکر و ثبت نمایید تا در صورت لزوم استفاده از این بند، دچار مشکل نشوید. اگر این نکته در قرارداد ذکر نشود، شما در صورت نیاز مالی، باید تا موعد تحویل خودرو صبر کرده و سپس پس از دریافت خودرو، آن را به مالکیت شخص دیگر منتقل کنید.

زمان تحویل خودرو و چک کردن نهایی آن

اگر خودرو را پیش از ظهر تحویل بگیرید، بهتر است؛ زیرا وقت این را دارید که بدنه را از نظر رنگی بررسی کنید و به طور کامل خودرو را بررسی کنید تا در صورت داشتن هرگونه مشکل با نمایندگی آن را در میان بگذارید. برای این قبل از ظهر دریافت کنید بهتر است که نور کافی وجود دارد که بدنه خودرو را بررسی کنید هم اینکه نمایندگی نیز وقت کافی جهت نظارت و بررسی شکایات و درخواست ها را دارند.

بررسی کلی بدنه خودرو

چون تولید در تیراژ بالا می باشد ممکن است خودرو دریافتی، برخی از امکانات خودرو استاندارد را نداشته باشد یا بدنه دارای مشکلاتی باشد. بنابراین باید حتما قبل از تحویل به صورت کلی آن را بررسی نمود و در صورت داشتن هرگونه مشکل قبل از دریافت خودرو، آن را به نمایندگی اطلاع داد تا از دریافت خودرو ناقص یا فاقد تجهیزات جلوگیری شود.

بررسی موتور، صدای موتور و جعبه دنده

هنگامی که خودرو را دریافت کردید، صدای موتور و جعبه دنده ی آن را چک و بررسی کنید. اگرچه معمولا در نمایندگی های ایران و خودرو های داخل این مشکلات را به خدمات پس از فروش و سرویس دهی منتقل می سازند ولی بهتر است این مورد را در همان زمان بررسی و با دنده یک و دو آن را امتحان کنیم تا از بروز هرگونه مشکلات فنی درون موتور مطلع شویم و در صورت داشتن مشکل، آن را به وسیله ی نمایندگی مورد نظر، پیگیری کنیم.

بررسی کولر خودرو

کولر یکی از اجزای مهم در هنگام گرما می باشد که در صورت خرابی، علاوه بر اینکه هزینه زیادی را روی دست مالک می گذارد، باعث اذیت شدن مالک و سرنشینان خودرو در زمان گرمی هوا می شود؛ پس بهتر است قبل از دریافت خودرو، کولر را بررسی کرده و در صورت داشتن مشکل آن را به نمایندگی اطلاع دهید.

نکات تکمیلی

در هنگام دریافت خودرو، باید بررسی کنید که تمام تجهیزات لازم و ذکر شده در لیست را خودرو تان داشته باشد. اگر بدون ملاحظه و بی دقت برگه مورد نظر را امضا کنید، به این منزله می باشد که تمام تجهیزات را دریافت نموده اید و اگر خودرو دارای کم و کسری ای باشد، نمایندگی از تحویل هرگونه قطعه اضافی به شما خودداری می کند. بدین منظور در هنگام دریافت خودرو، تمامی قسمت های خودرو را ملاحظه کنید اعم از موتور و جلوبندی، صندوق و زاپاس، قسمت جلوی خودرو و قسمت پشت خودرو.

مشتریان گرامی قادر خواهند بود با مراجعه به وب سایت مبین خودرو، از انواع خودروها، قیمت روز و همچنین شرایط فروش اقساطی ایران خودرو اطلاع پیدا کنند. در صورت لزوم در تماس با کارشناسان مجموعه ما راهنمایی های لازم را در رابطه با فروش اقساطی تمامی خودروهای ایران خودرو کسب نمایند.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :